Gå till innehållet
Självkännedom och en bra vardag går hand i hand. När du mår bra får du ut det mesta av allt som livet har att erbjuda dig. Vardagen är bekvämare och du mår bättre. Du känner till dina behov och vill vara lycklig. Du vet också vilka verktyg som fungerar bäst, och har dem i din verktygslåda. Under kursen har du tränat din självkännedom och övat på att skapa en bra vardag. Du har lärt dig att du kan påverka ditt välmående genom att dagligen ta hand om dig själv. Du har också lärt dig hur du får din vardag att fungera så att du mår bättre.

Vad handlade allt det här egentligen om? 

Under kursen har vi lärt oss vad vi kan göra för att må bra och för att vår vardag ska fungera bättre. Vi har fördjupat oss i behov, värderingar och mål för att bättre förstå utgångspunkterna för ett bra liv. 

För att omsätta det som du har lärt dig på kursen i praktiken, kan du närsomhelst återkomma till kursens teman. Upprepa, gör övningar, väck till liv. Det är också bra att fundera över det förflutna och hitta de saker som tidigare har hjälpt dig att gå framåt i ditt liv. Kanske kan du ha nytta av dessa överlevnadskonster också i fortsättningen? 

Näckrosblad i en damm

Känn igen det som ger dig styrka 

På kursen har du upptäckt olika sätt och metoder att påverka dina krafter i vardagen. Vi har alla våra utgångspunkter och livsstigar, våra egna styrkor och svagheter. Utnyttja dina styrkor, resurser och de saker som fungerar bra i ditt liv för att må bättre! Resurser är saker som ger dig energi i din vardag. De kan vara dina egna egenskaper eller komma ur din omgivning. 

Resurser kan vara till exempel goda relationer, en organiserad personlighet, förmågan att slappna av, förmågan att planera eller att känna en handlare som säljer dig bröd som snart går ut till ett reapris. När du hittar just de saker som fungerar bra för dig och är dina styrkor, kan du dra nytta av dem mer allmänt. 

Vi kan jämföra våra resurser med naturresurser: de förbrukas när vi använder dem, men förnyas också ständigt. Kom ihåg att använda dina resurser mångsidigt. Det hjälper dig att handla ansvarsfullt och självständigt. 

 

Använd affirmationer 

Att affirmera eller bestyrka är ett sätt att styra våra tankar och föreställningar. Det betyder att vi medvetet använder tankarnas kraft. Affirmationer är en metod som vi kan använda för att tro på en tanke som vi har valt. Affirmationer hjälper oss att se saker på det sätt vi önskar. Vi kan använda dem allmänt som motton eller för att uppmuntra oss inför en utmaning. 

Vi kan alltid bära med oss våra affirmationer till exempel i plånboken, på kylskåpsdörren, i dagboken eller i våra tankar, redo till hands när vi behöver dem. 

Uppgifter

Mina resurser

Mina resurser
pdf

Övning 1. Mina resurser

Fokusera på lösningar när du möter utmaningar 

Motgångar och utmaningar hör till livet. Genom att lösa problem på ett lösningsorienterat sätt upptäcker vi det som fungerar. Vi lär oss att uppmärksamma också mindre framsteg som leder oss närmare målet. Syftet med den lösningsorienterade metoden är att komma vidare utan skuldkänslor.  

De tre principerna för den lösningsorienterade metoden är: 

  1. Reparera bara det som är trasigt. 
  1. Gör mer av det som fungerar. 
  1. Gör mindre av det som inte fungerar. 

När du möter utmaningar, ta först reda på vad problemet är och vilka saker som har bidragit till det. 

Problemen kan beröra olika livsområden: 

  • relationer: till exempel saknad och sorg, rollkonflikter, längtan 
  • studier eller arbete 
  • motivation 
  • hälsa 
  • ekonomi 
  • vardagen 

Våra problem tenderar att hopa sig och attrahera varandra. Om våra problem är relaterade till ekonomin, kretsar våra tankar kring att betala räkningar och att få pengarna att räcka till. Då är det svårt att fokusera på studierna, som därför börjar lida. Vi kanske inte heller orkar hålla kontakten med våra vänner, och då blir också våra relationer lidande. 

Genom att vara lösningsorienterad och fokusera på dina resurser kommer du framåt: 

  • Uppmärksamma det som fungerar. Du förstärker det som du uppmärksammar. 
  • Du har resurserna som krävs för att göra en ändring eller lösa ett problem. Gör ditt bästa – det som är möjligt just nu. 
  • Du är den främsta experten på dig själv, ditt jobb och dina relationer. Du vet ditt eget bästa 
  • Sätt upp dina mål utifrån det som du vill och önskar. 
  • Det finns flera sätt att lösa ett problem. Sök lösningar som skiljer sig från det konventionella.  
  • Lekfullhet, humor, kreativitet och positivitet är viktiga när du söker efter en lösning. 
  • Även stora problem kan lösas med små förändringar. 
  • Det är nyttigare att föreställa sig en lösning än att grubbla över det som hänt. 
  • Utnyttja dina egna och andras erfarenheter för att lösa problem. 
  • Lös problem tillsammans med andra. 
  • Kom ihåg att ge respons till alla som deltog i att lösa problemet. 
  • Tacka dig själv och alla som deltog. 
Maskrosens vita frön

Våga drömma 

Att drömma är förmågan att föreställa sig hur livet är när det är som bäst. Kreativitet, att skapa och ta fram något nytt kräver förmågan att drömma. För att uppnå våra drömmar är det viktigt att vi accepterar utgångspunkterna till våra liv. När vi följer en dröm måste vi ta ansvar för våra känslor, tankar, värderingar och livsval samt hur vi tänker om dem. Vi måste också ta våra nära och kära i beaktande, och ibland kunna ta svåra beslut. 

Våra drömmar uppmuntrar oss att skapa nytt och utvecklar oss som människor. Om vi ​​förnekar oss våra drömmar lever vi på sparlåga. Det är bra att stanna upp ibland, låta fantasin flöda och fråga: Ett hurdant liv vill jag leva? Att sträva efter en dröm är fantastiskt, även om drömmen inte alltid går i uppfyllelse. Bara att drömma i sig hjälper oss att klara av vardagen bättre. När vi lär oss känna oss själva bättre kan vi hitta den inre meningen med vårt liv i strävan efter våra drömmar. 

Att arbeta med drömmar 

Vi kan arbeta med våra drömmar på flera sätt, till exempel med hjälp av en skattkarta eller drömstig. När vi tar hand om våra vardagliga behov får vi tid över till att drömma och bygga vår framtid. Om det känns svårt att komma på en dröm kan du testa ett annat perspektiv. Vilka är dina mål till exempel för de närmaste tio åren? Hur önskar du att ditt liv ser ut då? 

Dina mål berättar om det som är viktigt för dig och kan vara relaterade till dina drömmar. Du kan fundera över dina värderingar och behov. Hur skulle din vardag se ut om dina viktigaste behov skulle vara tillgodosedda och du levde ditt liv i enlighet med dina värderingar? Hur skulle ditt drömliv se ut? 

När du utgår från de saker som du anser viktiga, bra eller eftersträvansvärda, kommer du närmare dina drömmar. Dina drömmar kan vara små eller stora beroende din livssituation. Vad de än är, så är de dina egna och värda att sträva efter. 

Mål för dig framåt 

Genom att sätta upp realistiska och uppnåeliga mål kommer du närmare dina drömmar. Du behöver inte uppnå alla dina drömmar, men du kan göra ditt liv mer likt dina drömmar. Dela upp dina stora mål i mindre bitar och belöna dig själv varje gång du gör ett framsteg. Använd scheman när du planerar hur du ska uppnå dina mål. Testa olika saker och gör ändringar i dina mål längs vägen. Att ändra sina mål är helt naturligt. Tillåt att du förändras och utvecklas. 

Ett gott liv för dig 

Ta hand om dig själv och berätta dig själv att du är viktig. Lär dig att vara snäll mot dig själv och uppmuntra dig själv. Kom ihåg att du är värd det. Uppmärksamma när du lyckas eller åstadkommer en positiv förändring. Ha en positiv och nyfiken inställning till ditt liv, även om allt inte går som du planerat. Låt inte motgångar hindra dig, utan se dem som ett tillfälle att lära dig. Lär dig att acceptera dig själv. Var tålmodig, ärlig och snäll när du försöker ändra dina tankemönster, handlingssätt och levnadssätt. Påminn dig själv om att du är tillräckligt bra just som du är. Du har rätt till att synas, höras och bli accepterad som du är. 

Var det här till hjälp för dig?

Du kanske också är intresserad av dessa

Självhjälpskurs i levnadskonst

Välkommen att lära dig nyttig levnadskonst! Kursen i levnadskonst vänder sig till dig som funderar på frågor om välmående och att orka i...

Är du oroad över coronaviruset?

Symptomen på coronavirussmitta kan påminna om en förkylning såsom rinnande näsa, ont i halsen och feber. Särskilt äldre människor och personer...