Siirry sisältöön
Miksi tulee veristä vuotoa yhdynnän jälkeen?
ID 283198
Hei, olen 16-vuotias tyttö, ja aloitin e-pillerit viimeviikolla oikein kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Kuukautiseni kestävät yleensä 5-6 päivää. Kuukautisten jälkeen olin yhdynnässä ensimmäist kertaa poikaystäväni kanssa, ja emättimestäni valui verta. Tämä ei kuitenkaan ollut enää kuukautisia. Sama toistui seuraavina parina päivänä yhdynnön jälkeen ja jatkui tunteja, eikä vuoto siis ollu kovin niukkaa, vaan sitä tuli jonkin verran. Voiko tämä johtua e-pillereiden hormonien vaikutuksesta, tai ihan vain puhtaasti siitä, etten ole aikaisemmin harrastanut seksiä???

Asiantuntija vastaa
05.09.2022 klo 16:09 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestä. Mietit veristä vuotoa yhdynnän jälkeen. Kerrot, että olet juuri aloittanut e-pillerit ja yhdyntäseksi tapahtui juuri kuukautisten loppumisen jälkeen.
Syitä vuotoon voi olla monia.   Jos vuoto on ollut rusehtavaa, se kertoo veren olevan vanhaa, jolloin vuotoveri voisi johtua kuukautisista. Erityisesti minipillereiden aloituksen yhteydessä on tyypillistä, että ensimmäisten kuukausien aikana ilmenee tiputteluvuotoa. Joskus tiputteluvuoto voi olla runsaampaa, toisinaan jopa runsaampaa kuin kuukautisvuoto. Usein hormoniehkäisyä aloittaessa, vuotohäiriöt asettuvat 1-3 kk kuluessa.
Toisinaan verenvuodon syynä voi olla anatominen seikka. Emättimen kohdunnapukan pinnalla on verisuonia, jotka herkästi vuotavat esimerkiksi silloin, jos penis tai seksiväline osuu siihen.
On myös mahdollista, että yhdynnän jälkeinen verenvuoto liittyy nirhaumaan tai haavaan joka on herkillä emättimen limakalvoilla. Liukuvoiteen käyttö onkin hyvä tapa ehkäistä niitä.  Jos kyseessä on immenkalvon venymisestä johtuva vuoto, niin sen pitäisi vähentyä ja lakata kokonaan muutamien yhdyntöjen jälkeen.
Joskus yhdynnän jälkeinen verenvuoto voi kuitenkin olla merkki tulehduksesta tai seksitaudista. Jos on olemassa seksitaudin mahdollisuuskannattaa hakeutua seksitautitesteihin. Tulehdukseen usein liittyy myös kutinaa tai  muutoksia esimerkiksi valkovuodossa.
Jos kyseessä ei ole seksitaudin tai tulehduksen mahdollisuus, suosittelen seuraamaan tilannetta. Voit toki käydä juttelemassa asiasta terveydenhoitajalla, ehkäisyneuvolassa tai paikassa josta sait ehkäisypillerireseptin. Voit myös tulla juttelemaan ilmaiseen seksuaalineuvontachattiimme, jonka aukioloajat löydät painamalla tätä kohtaa tekstistä.