BETA Siirry sisältöön
Itsetuntemus ja hyvä arki kulkevat käsi kädessä. Kun tunnet itsesi hyvin, saat paremmin irti kaiken sen hyvän, mitä elämällä on sinulle tarjota. Arki sujuu mukavammin ja voit paremmin. Tiedät omat tarpeesi ja halusi tullaksesi onnelliseksi. Tiedät myös, mitkä keinot siihen toimivat parhaiten ja ne löytyvät omasta työkalupakistasi. Elämäntaitokurssilla olet harjoitellut itsetuntemuksen parantamista ja hyvän arjen rakentamista. Olet saanut kokemuksia siitä, että voit päivittäin vaikuttaa hyvinvointiisi huolehtimalla itsestäsi. Olet oppinut, miten arjen saa sujumaan niin, että voit paremmin.

Mistä tässä kaikessa onkaan ollut kyse?

Läpi Elämäntaitokurssin olemme oppineet, millaisiin asioihin voimme vaikuttaa, jotta saamme arjen rullaamaan sujuvammin ja voimme itse paremmin. Olemme sukeltaneet tarpeisiin, arvoihin ja tavoitteisiin ymmärtääksemme paremmin hyvän elämän lähtökohdat. Valjastaaksesi Elämäntaitokurssilla oppimasi asiat käytäntöön, voit palata kurssin asioihin milloin tahansa. Kerrata, tehdä harjoituksia, herätellä tunnelmia. On hyvä pohtia myös mennyttä aikaa ja löytää niitä asioita, jotka ovat aiemmin auttaneet sinua elämässäsi eteenpäin. Kenties niistä selviytymiskeinoista on sinulle hyötyä jatkossakin?

Tunnista, mistä saat voimaa arkeesi

Elämäntaitokurssilla olet löytänyt erilaisia keinoja ja tapoja, joilla voit itse vaikuttaa jaksamiseesi. Jokaisella on omat lähtökohtansa ja elämänpolkunsa, omat vahvuudet ja heikkoudet. Valjasta omat vahvuutesi, voimavarasi ja elämäsi toimivat asiat siihen, että voit paremmin! Voimavarat ovat asioita, jotka antavat sinulle puhtia arkeen. Ne voivat olla omia ominaisuuksiasi tai ympäristöön liittyviä asioita.

Voimavaroja voivat olla esimerkiksi hyvät ihmissuhteet, järjestelmällinen luonne, kyky renotuua, kyky suunnitella tulevaa tai vaikkapa tuttu lähikauppias, joka myy viimeistä myyntipäivää lähestyvät leivät alehinnalla. Kun paikallistat juuri ne asiat, jotka sinulla toimivat hyvin ja ovat vahvuuksiasi, voit hyödyntää niitä laajemminkin. Voimavaroja voidaan verrata luonnonvaroihin: ne kuluvat käytössä, mutta uusiutuvat jatkuvasti. Muistathan käyttää voimavarojasi monipuolisesti. Ne auttavat sinua toimimaan tavalla, jossa itse olet vastuussa, ja määräät itsestäsi ja elämästäsi.

Hyödynnä voimalauseita

Affirmaatio eli vahvistaminen on keino muuttaa ajatuksia ja uskomuksia. Se on ajatusten voiman tietoista käyttämistä. Voimalauseet ovat keino vakuuttaa itsesi aina uudelleen ja uudelleen ajatuksesta, jonka olet valinnut. Voimalauseet auttavat meitä näkemään asiat haluamallamme tavalla. Voimme käyttää voimalausetta yleisenä mottona elämässämme tai hyvää mieltä tuovana ajatuksena haasteiden edessä. Voimalause voi kulkea aina mukanasi esimerkiksi lompakossa, olla kiinnitettynä jääkaappisi oveen, lukea päiväkirjassasi tai olla ylipäänsä vahvana mielessäsi – valmiina käyttöön, kun sitä tarvitaan.

Käytä ratkaisukeskeistä menetelmää, kun kohtaat haasteita

Vastoinkäymiset ja haasteet kuuluvat elämään. Ratkomalla ongelmia ratkaisukeskeisesti kiinnität huomion siihen, mikä toimii. Huomaat pienetkin edistysaskeleet, jotka vievät kohti tavoitetta. Tavoitteena ratkaisukeskeisyydessä on päästä eteenpäin ja välttää syyllistämistä.

Ratkaisukeskeisyyden kolme periaatetta ovat:

  1. Korjaa vain se, mikä on rikki.
  2. Tee enemmän sitä, mikä toimii.
  3. Tee vähemmän sitä, mikä ei toimi.

Kun kohtaat haasteita, selvitä ensin, mistä ongelmassa on kyse, ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet siihen.

Ongelmat voivat koskettaa eri elämänalueita:

  • ihmissuhteita: esimerkiksi menetykset ja suru, rooliristiriidat, roolimuutokset, kaipaus
  • opiskelua tai työtä
  • motivaatio-ongelmia
  • terveysongelmia
  • elämisen kustantamista
  • arjen asioita

Ongelmilla on myös taipumus kasaantua ja vetää toisiaan puoleensa. Jos ongelma liittyy rahan riittävyyteen, ajatukset pyörivät laskujen maksamisen ja taloudellisen selviämisen ympärillä. Silloin on vaikeaa keskittyä opiskeluun, joka alkaa mennä huonosti. Voi olla, että et myöskään jaksa ylläpitää yhteyksiä ystäviisi, jolloin ystävyyssuhteet alkavat kärsiä.

Hyödyntämällä ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyttä pääset eteenpäin tilanteessasi:

  • Kiinnitä huomiota siihen, mikä toimii. Se, mihin kiinnität huomiosi, vahvistuu.
  • Sinulla on kaikki ne voimavarat, joita tarvitset muutoksen tekemiseen tai ongelman ratkaisuun. Teet vain parhaasi – sen, mikä on mahdollista juuri nyt.
  • Olet oman itsesi, työsi ja ihmissuhteidesi paras asiantuntija. Tiedät, mikä on sinulle hyväksi.
  • Aseta tavoitteet itse, oman tahtosi ja toiveidesi mukaisesti.
  • Ongelmiin on monia ratkaisumalleja. Etsi ratkaisuja, jotka poikkeavat tavanomaisista toimintatavoista.
  • Leikkimielisyys, huumori, luovuus ja myönteisyys ovat tärkeitä uusien ratkaisuvaihtoehtojen etsimisessä.
  • Suurikin ongelma voi ratketa pienillä muutoksilla.
  • On hyödyllisempää luoda mielikuva siitä, miltä ratkaisu näyttää kuin keskittyä menneisyyden pohtimiseen.
  • Hyödynnä ongelmien ratkaisemisessa omia ja toisten kokemuksia.
  • Ratko ongelmia yhdessä toisten kanssa.
  • Muista antaa palautetta kaikille ratkaisemisessa mukana olleille.
  • Kiitä itseäsi ja muita mukana olleita.
Voikukka

Uskalla unelmoida

Unelmointi on kykyä kuvitella, millaista elämä on parhaimmillaan. Luovuus, uuden luominen ja kehittäminen edellyttävät kykyä unelmoida. Jotta saavuttaa unelmansa, on tärkeä hyväksyä oman elämänsä lähtökohdat. Unelmaa tavoittelevan on otettava vastuu omista tunteistaan, ajatuksistaan, arvoistaan ja asenteistaan, nykyhetkestä sekä elämänvalinnoista ja niihin suhtautumisesta. Myös läheiset ihmiset ja elämänolosuhteet pitää ottaa huomioon, ja joskus on tehtävä vaikeitakin päätöksiä.

Unelmat kannustavat luomaan uutta ja kehittävät meitä ihmisinä. Jos kiellämme itseltämme unelmat, elämme säästöliekillä. On hyvä pysähtyä, antaa mielikuvien laukata ja kysyä: Millaista elämää haluan elää? Matka kohti unelmaa on mahtava, vaikkei unelma aina toteutuisikaan. Jo unelmointi sinänsä auttaa sinua selviämään arjessa paremmin. Itsetuntemuksesi kehittyy, löydät sisäisen päämäärän elämään edetessäsi kohti unelmaa.

Unelmien kanssa voi työskennellä eri tavoin, esimerkiksi aarrekartan tai unelmien polun avulla. Huolehtimalla arjen tarpeista jää voimavaroja tulevaisuuden rakentamiseen ja unelmoimiseen. Mikäli tuntuu siltä, ettet keksi yhtäkään unelmaa, voit yrittää lähestyä aihetta toisesta näkökulmasta. Millaisia tavoitteita sinulla on esimerkiksi kymmenen vuoden päähän? Missä haluaisit silloin elämässäsi olla? Tavoitteet kertovat asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä ja voivat liittyä myös unelmiisi. Voit pohtia myös arvojasi ja tarpeitasi. Miltä arkesi näyttäisi, mikäli keskeisimmät tarpeesi ovat tyydytettyjä ja elät täysillä arvojesi mukaista elämää? Millainen voisi olla ihanne-elämäsi?

Lähtemällä liikkeelle niistä asioista, joita pidät tärkeinä, hienoina tai tavoittelemisen arvoisina, pääset lähemmäs unelmiasi. Unelmasi voivat olla pieniä asioita tai suuria elämäntilanteeseen liittyviä ihannekuvia. Olivatpa ne millaisia tahansa, ne ovat sinun ja oikeanlaisia juuri sellaisenaan.

Tavoitteet vievät eteenpäin

Tekemällä realistisia ja toteutettavissa olevia tavoitteita pääset lähemmäksi unelmiasi. Kaikkia unelmia ei tarvitse koskaan edes saavuttaa, mutta omaa elämäänsä voi tehdä enemmän unelmiensa näköiseksi. Jaa isot tavoitteesi pienemmiksi välitavoitteiksi ja palkitse itsesi aina päästessäsi eteenpäin. Käytä aikataulutusta hyväksesi suunnitellessasi mielekkäitä tavoitteita elämääsi. Harjoittele ja muokkaa tavoitteitasi matkan varrella. Tavoitteiden muuttuminen matkasi aikana on aivan luonnollista. Salli muutokset ja kehittyminen itsellesi.

Hyvä elämä sinulle

Huolehdi itsestäsi ja kerro itsellesi, että olet tärkeä. Opettele suhtautumaan itseesi lempeästi ja kannusta itseäsi. Muista, että olet kaiken sen arvoinen. Huomaa onnistumisesi ja myönteiset muutokset. Suhtaudu elämääsi myönteisen uteliaasti, vaikkei kaikki mene aina suunnitelman mukaan. Älä anna takapakkien lannistaa, vaan näe ne oppimiskokemuksina. Ne kuuluvat uusien asioiden harjoitteluun. Opettele hyväksymään itsesi. Ole kärsivällinen, rehellinen ja lempeä itsellesi, varsinkin muuttaessasi ajatuksiasi, tapaasi toimia ja elämäntapojasi. Muistuta itseäsi, että olet riittävän hyvä juuri nyt ja juuri sellaisena kuin olet. Sinulla on oikeus tulla nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi juuri sellaisena kuin olet.

Oliko tästä sinulle apua?