Siirry sisältöön
Voiko runsas vuoto ja rusehtava valkovuoto liittyä menkkojen alkamiseen?
ID 273166
Oon 16 vuotias tyttö, ja mulla oli juuri ekat menkat. Olin just täyttäny 16, kun menkat alko. Ennen ekoi menkkoi tuli ruskeeta valkovuotoo ja sit verta alko tulee enemmän ja enemmän, kunnes mun menkat oli aika runsaat. Runsaita vuoto päivii kesti about 3-4 päivää. Muutoin kuukautiset kesti noin 7-9 pv, silleen, että piti pitää sidettä ja verta kuitenki tuli. Mua huolettaa kuitenki se, että valkovuodon mukana on tullut vähän verta kauan radikaalimman vuodon loputtua. Mulla on jatkunut ruskea valkovuoto edelleen noin viikon kunnon vuodon loputtua. Onko tää iha normaalia, ja johtuuko vaan siitä, kun nää vasta alko vai miten?

Asiantuntija vastaa
18.03.2022 klo 13:30 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi!
Kuukautisten alkuvaiheessa, ensimmäisen parin – kolmen vuoden ajan, kuukautiskierrot voivat usein olla epäsäännöllisiä, vuoto voi joskus pitkittyä ja muuttua poikkeavan runsaaksi. Vuodon määrä voi myös vaihdella kierrosta toiseen. Tiputteluvuoto 1-2 päivää ennen varsinaista vuotoa tai sen jälkeen on tavallista. Täältä voit lukea lisää tietoa kuukautisista.  Kuukautisten vakiinnuttua kuukautiskierto (vuodon alkupäivästä seuraavan vuodon alkuun) on usein 23-35 päivää, ja kuukautisvuodon kesto on 2-8 vuorokautta. Kuukautiskierrosta voit lukea lisää täältä.
On tavallista, että valkovuoto on rusehtavaa ennen kuukautisia tai niiden jälkeen. Väri tulee kuukautisiin liittyvästä verestä, joka sekoittuu valkovuotoon. Jos valkovuodon koostumus muuttuu kokkareiseksi, pahanhajuiseksi tai aiempaa selvästi runsaammaksi, voi kyse olla tulehduksesta. Täältä voit lukea lisää valkovuodosta.
Kuukautisten aikana jonkinlaisen kuukautissuojan käyttäminen on useimmilla tarpeen. Vuodon ollessa niukkaa suojaksi voi riittää pikkuhousunsuoja. Varsinaisina vuotopäivinä tarpeen voi olla esimerkiksi terveyssiteen, kuukautiskupin tai tamponin käyttö. Kuukautissuojia on saatavilla erilaisia kuukautisvuodon yksilöllisestä määrästä, ja omista mieltymyksistä riippuen. Täältä voit lukea lisää erilaisista kuukautissuojista.
Kuukautiset katsotaan runsaiksi, jos sidettä tarvitsee vaihtaa tunnin-parin välein, öisin useamman kerran, tai jos imukykyisemmätkään kuukautissuojat eivät riitä säännöllisesti vaihdettuina. Jos kuukautiset ovat huomattavan runsaat, tai kuukautisiin liittyvät oireet rajoittavat tai hallitsevat elämää, on hyvä hakeutua lääkärin juttusille. Täältä löytyy lisää tietoa runsaista kuukautisista.
Jos kuukautisiin liittyvät kysymykset pohdituttavat, voi olla hyvä hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan juttusille.
Olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan kuukautisiin liittyvistä pohdinnoista myös seksuaalineuvonnan chattiimme.