Siirry sisältöön
Mistä kipu pimpissä seksin jälkeen voi johtua?
ID 277652
Olen 14-vuotias seksuaalisesti aktiivinen tyttö, harrastan seksiä viikossa keskimäärin 6krt viikossa n. 3 päivän aikana (eli siis n. 2krt päivässä) seksiä olen harrastanut jo päälle kuukauden ja olen n. Viikko sitten alkanut käyttämään e-pillereitä (midiana) lähipäivinä olen huomannu limakalvojeni olevan todella arkana seksin jälkeen ja hyvin punoittavina, pissaaminen seksin jälkeen myös sattuu. Olen käyttänyt esim. Bapanthenia ja muita intiimi alueelle tarkoitettavia hoitavia voiteita, mutta limakalvoni ärsyvät silti aina seksin aikana, miten pääsen ongelmastani eroon?

Asiantuntija vastaa
24.05.2022 klo 13:36 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot limakalvojen ärsyyntymisestä seksin aikana sekä kivusta seksin jälkeen ja pissatessa. Kerrot myös aloittaneesi hiljattain e-pillereiden käytön.
Heti alkuun totean, että emättimen, vulvan ja virtsateiden oireissa kannattaa aina kääntyä terveydenhuollon tai kouluterveydenhoitajan puoleen. Syitä kirvelyyn ja kipuun voi olla monia. Alla käyn läpi useampia vaihtoehtoja, joita voit pohtia, mutta kannattaa kuitenkin selvitellä asiaa kouluterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Sinun on myös tärkeää tietää ettei vastentahtoinen kipu kuulu seksiin, vaan se on syy lopettaa seksi kesken tai vaihtaa sellaiseen seksitapaan, mikä tuntuu hyvältä.
Limakalvot voivat ärsyyntyä monesta eri syystä. Yksi syy voi olla esimerkiksi yhteisen seksielämän alkaminen, sillä runsas emätinyhdyntä ja hankaaminen voi ärsyttää limakalvoja, ja niihin voi tulla esimerkiksi nirhaumia, jotka aiheuttavat kipua. Tällöin on tärkeää, että seksistä pitää taukoa sen verran, että limakalvot ehtivät palautua eikä kipua enää tunnu. Kannattaa myös tutustua liukuvoiteen käyttöön, mikä suojaa limakalvoja rikkoutumiselta, vähentää kitkaa ja monesti lisää nautintoa. Liukuvoiteista löydät lisää tietoa täältä.
Myös emätintulehdukset ovat mahdollisia vaihtoehtoja tilanteessasi. Esimerkiksi hiivatulehdus voi aiheuttaa oireita emättimessä/vulvan alueella, ja se on hyvin tavallinen vaiva. Myös virtsatientulehdus on mahdollinen, mutta tällöin kipu virtsatessa todennäköisesti jatkuu pidemmän aikaa seksin jälkeen. Virtsatietulehdus voi johtua esimerkiksi siitä, että bakteereja on päässyt virtsaputken suulle yhdynnän aikana välilihan tai peräaukon alueelta. Kolmantena voi olla kyse bakteerivaginoosista, mikä on yhtä yleinen kuin hiivatulehdus. Bakteerivaginoosi on emättimen bakteeritasapainon häiriö.  Neljäntenä on tärkeää pohtia, onko mahdollista, että kyseessä olisi seksitauti. Seksitauti voi tarttua seksissä ilman kondomia tai suuseksisuojaa, jos seksikumppanilla on seksitautitartunta. Mikäli seksitauti ei ole mahdollinen vaihtoehto, voivat emättimen ja vulvan oireet parantua myös itsekseen, jos antaa niille aikaa parantua. Tulehdusten paranemisessa voi mennä 1-3 viikkoa riippuen siitä, mistä on kyse. Lääkäri saattaa kuitenkin määrätä lääkkeen sen mukaan, mistä epäilee olevan kyse.
On myös mahdollista, että ehkäisypillerit aiheuttavat sellaisia muutoksia limakalvoilla, mikä tuntuu ärsytyksenä ja kipuna. Limakalvot saattavat kuivua hormonaalisten muutosten takia. Kannattaa ottaa tämä puheeksi sen tahon kanssa, joka on määrännyt pillerit. Joskus kivut vulvan tai emättimen alueella saattavat kroonistua, ja tästäkin syystä on hyvä jutella lääkärin kanssa. Mikäli syy olisi ehkäisypillereissä, voidaan valita toinen ehkäisyvalmiste käyttöön.
Joskus ärsytys limakalvoilla voi myös johtua esimerkiksi lateksiallergiasta, mikäli teillä on ollut käytössä lateksinen kondomi. On hyvä tietää, että lateksittomia vaihtoehtoja on olemassa. Toisaalta myös erilaiset liukuvoiteet voivat ärsyttää, mikäli sellainen on ollut käytössä. Ei myöskään ole mahdotonta, että siemenneste ärsyttää.
Kuten vastauksestani näet, voi syitä ärsytykseen olla monia. Voit kuitenkin itsehoitona huolehtia esimerkiksi siitä, että käytät väljiä luonnonmateriaalista valmistettuja alusvaatteita, jotta vulvan alue saa hengittää eikä hankausta vulvan alueelle synny. Voit myös nukkua ilman alushousuja samasta syystä. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei pese pimppiä saippualla vaan vesipesu kerran päivässä riittää. Vettä ei saa ruiskuttaa emättimeen. On myös hyvä huomioida, että vulvan alueelle tai emättimeen ei tule laittaa mitään sellaista tuotetta, mikä ei ole tarkoitettu sinne. Ei myöskään kannata käyttää hiivalääkkeitä ilman lääkärin määräystä. Voit kokeilla maitohappobakteeripohjaisia emätinpuikkoja halutessasi sekä sellaisia valmisteita, jotka palauttavat emättimen bakteeritasapainon. Kannattaa kuitenkin ensisijaisesti olla yhteydessä terveydenhuoltoon. Alla löydät muutaman artikkelin näihin aiheisiin liittyen.
Toivottavasti vastauksestani on apua!
Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Täältä näet, miksi emätinyhdyntä voi sattua.
Täältä näet, mikä on emättimen hiivatulehdus.
Täältä näet, mikä on bakteerivaginoosi.
Täältä näet, miten seksitaudit tarttuvat.
Täältä näet, mitä seksitaudit ovat.
Täältä näet, miten pääsee seksitautitesteihin.
Täältä löydät tietoa emättinen limakalvojen kuivumisesta.