Siirry sisältöön

Miksi lantionpohjanlihakset ovat tärkeät?

Julkaistu 24.10.2018 - 24.10.2018 klo 15:51 - Tuottanut Väestöliitto
Lantionpohjanlihakset ovat tärkeä osa lihaksistoa. Ne auttavat virtsan ja ulosteen pidättämisessä. Ne vaikuttavat emättimen aukkooon ja peniksen erektioon. Lihaksia on tärkeää opetella tunnistamaan, silloin niitä voi oppia rentouttamaan ja supistamaan. Lantionpohja voi olla myös ylijännittynyt, jolloin seksi tekee kipeää.

Kun lantionpohjalihakset ovat kunnossa, peniksen erektio on parempi ja emätin napakampi. Hyväkuntoinen lantionpohjalihas on myös hyvätuntoinen ja parantaa seksuaalisia tuntemuksia.

Lantionpohjan lihakset ympäröivät lantion elimiä, kuten virtsaputkea, emätintä, penistä, kiveksiä ja peräsuolta. Niiden avulla pidätetään virtsaa ja ulostetta.

Jännittyneet lihakset voivat estää tai hankaloittaa seksitilanteen onnistumisia tai esimerkiksi  tamponin laittamisen onnistumisen.

Usein lantiopohjan lihasten tunnistaminen ja tahdonalainen hallitseminen ovat tärkeitä taitoja nuorille. Lantiopohjan lihakset ovat tahdonalaisia lihaksia, joten niitä voi opetella supistamaan ja rentouttamaan. Rentoutus on lantionpohjalle yhtä tärkeää kuin puristukset.

On myös joitain liikuntalajeja jotka kehittävät lantionpohjanlihaksia, kuten ratsastus tai jooga.

Jos epäilet lantionpohjanlihastesi toimivan epänormaalisti, eli oireina on virtsankarkailua, yhdyntäkipuja tai erektiovaikeuksia, hakeudu terveydenhoitajalle tai lääkäriin.

Miksi lantionpohjan lihasten tunnistaminen ja treenaus kannattaa?

Usein lantiopohjan lihasten tunnistaminen ja tahdonalainen hallitseminen ovat tärkeitä taitoja nuorille. Lantiopohjan lihakset ovat tahdonalaisia lihaksia, joten niitä voi opetella supistamaan ja rentouttamaan.

Lantionpohjan lihakset ympäröivät lantion elimiä, kuten virtsaputkea, emätintä, penistä, kiveksiä ja peräsuolta. Niiden avulla pidätetään virtsaa ja ulostetta.

Lantionpohjan lihasten supistustila voi estää tamponin tai kuukupin asettamisen emättimeen. Samasta syystä myös gynekologinen tutkimus voi tuntua epämiellyttävältä tai jopa kivuliaalta. Siksi lantionpohjanlihaksia on tärkeää myös opetella rentouttamaan.

Tärkeintä on ensin oppia tunnistamaan oikeat lihakset, jotta niitä pystyy treenaamaan.Lihasten tunnistaminen ja tahdonalainen rentouttaminen ei ole välttämättä helppoa, mutta niitä voi harjoitella. Lantiopohjan lihakset heikkenevät, kuten muutkin lihakset, iän, raskauksien ja joidenkin sairauksien myötä. Sen vuoksi niiden säännöllinen treenaaminen on tärkeää viimeistään iän karttuessa.

Kuinka käyttää lantionpohjanlihaksia seksissä?

Lantionpohjanlihaksia voidaan kutsua myös seksilihaksiksi. Lantiopnpohjanlihakset vaikuttavat erektioon, kykyyn kontrolloida siemensyöksyä ja kokea orgasmi. Seksi itsessään jo kehittää lantionpohjanlihaksia!

Yhdynnässä voi nopeilla rytmikkäillä lantiopohjan lihasten puristuksilla vaikuttaa peniksen erektion jäykkyyteen ja kestoon. Jännittämällä lantiopohjan lihakset voimakkaasti muutamaksi sekunniksi juuri ennen siemensyöksyä voit estää sen tulemisen ja halutessasi pitkittää yhdyntää tai itsetyydytystä.

Kun lantionpohjassa on voimaa, tuntoakin on enemmän. Kun lihakset supistelevat, orgasmit on voimakkaampia ja seksi paranee.

Lantionpohjanlihaksia jännittämällä, myös emättimen lihaksisto jännittyy. Yhdyntäseksissä vuoronperään jännittämällä ja vapauttamalla lantionpohjanlihaksia voi lisätä seksiin enemmän tuntumaa ja ns. kitkan tunnetta.

Kuinka treenata lantionpohjan lihaksia? Lue lisää, painamalla tätä kohtaa tekstistä.

Kirjoittajat: Nuorten palvelujen asiantuntijat, Väestöliitto

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Nyytin chat ti 20.10. klo 15 -17: Rajat ja seksuaalisuus

Tunnetko omat rajasi, ja onko sinulla keinoja ilmaista niitä? Onko olemassa rajaa julkiselle itseilmaisulle, missä se kulkee ja kuka sen...

Mitä suuseksi on?

Suuseksillä tarkoitetaan genitaalien tai peräaukon alueen hyväilyä suulla. Hyväilyllä voidaan tarkoittaa esimerkiksi genitaalien suutelua,...