Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 239814
Voinko olla raskaana? Heippa, olen tosiaan juuri aloittanut e-pillereiden käytön (Diza). Ensimmäinen liuska on loppunut, ja nyt on kolmas välipäivä, mutta menkkoja(/tyhjennysvuotoa) ei näy. Olen ottanut pillerit aina ajallaan. Olemme poikaystäväni kanssa harrastaneet seksiä, ja mietin että onko minun mahdollista olla raskaana? Diza pakkausselosteessa luki, että jos menkkoja ei näy eikä ole oksentanut yms. niin raskaus on hyvin epätodennäköinen, mutta asia silti mietityttää. Kannattaisiko minun tehdä raskaustesti? Vai onko normaalia, että e-pillereitä aloittaessa voivat menkat jäädä pois? Kiitos avusta!:)

Asiantuntija vastaa
30.12.2020 klo 12:36 , Väestöliitto
Moi,
kiitos viestistäsi, jossa mietit raskauden mahdollisuutta. On tosi tavallista, että tällaiset ajatukset tulevat mieleen, kun kuukautisia ei kuulu. Tarkkana asiassa kannattaa ollakin, jos raskaus ei ole toiveissa. Hyvä myös, että luet pillereiden pakkausselostetta, koska siinä on seikkaperäisiä ohjeita erilaisten tilanteiden varalle.
E-pillereiden ehkäisyteho on erinomainen, kun niitä käytetään oikein. Jos unohduksia ei tapahdu, eikä oksentelu ja ripuli, tai muut lääkeaineet, sekoita vaikuttavien aineiden imeytymistä, niin raskauden todennäköisyys on tosi pieni.
Kerrot, että sinulla on menossa kolmas tabletiton päivä. Todennäköisesti tyhjennysvuoto alkaa siis tänään tai huomenna. Joskus e-pillerit voivat saada aikaan sen, aivan kuten totesit, että tyhjennyvuotoa ei tule. Jos olet käyttänyt e-pillereitä ohjeen mukaan ja ilman unohduksia, on tosiaan epätodennköistä, että olisit raskaana. Asiasta kannattaa kuitenkin varmistua, jo oman mielenrauhankin vuoksi, tekemällä raskaustestin. Jos testi on positiivinen tai olet yhä epävarma, ota yhteys lääkäriin tai sinne paikkaan, josta pillerit on sinulle määrätty.
Voit tulla keskustelemaan asiasta lisää ensi viikolla seksuaalineuvontachatiimme. Mukavaa vuoden vaihdetta sinulle.