Siirry sisältöön
Voiko seksileluja käyttää raskausaikana?
ID 292206
Minulle on herännyt kysymys seksilelujen käytöstä raskausaikana. En ole löytänyt luotettavia lähteitä tai saanut vastauksia neuvolasta. Onko seksileluja/-välineitä turvallista käyttää raskausaikana? Onko erilaisten, esimerkiksi värisevien seksilelujen käytössä eroa ns. yksinkertaisiin välineisiin?

Asiantuntija vastaa
22.03.2023 klo 15:32 - Vanhemmuuden asiantuntija , Seksuaaliterapeutti, terveydenhoitaja , Väestöliitto
Hei!
Kiitos hyvästä kysymyksestäsi. On ymmärrettävää, että odotusaikana voi herätä monenlaisia kysymyksiä ja jopa pelkoja erilaisista seksin toteuttamistavoista sekä seksuaalisuudesta. Jos kyseessä on ns. normaalisti edennyt raskaus, niin seksileluista ei ole haittaa sinulle tai sikiölle. Kohdunsuuta stimuloivia leluja kannattaa välttää jos sinulla on vuotoja, kipeitä supistuksia tai kohdunkaulan pehmenemistä liian varhaisilla viikoilla.
Mielihyvän hormonit, kuten oksitosiini ja endorfiini, joita vapautuu mm. seksuaalisessa mielihyvässä ja nautinnossa tekevät odottajalle ja tätä kautta sikiölle ennemminkin hyvää. Hyvänolon hormonit nimittäin kulkeutuvat odottajan verenkierron mukana sikiölle. Hyvänolon hormonit laskevat myös stressihormonitasoja ja tätä kautta vaikuttavat positiivisesti odottajan sekä sikiön hyvinvointiin. On hyvä kuulostella omaa kehoaan, mikä tuntuu hyvältä juuri nyt odotusaikana.
Lelujen puhtaudesta on hyvä pitää huolta infektioiden ehkäisemiseksi.
On hyvä muistaa, ettei ole hyvä käyttää samaa seksilelua käyttöä emättimessä ja peräaukossa. Peräaukosta voi siirtyä emättimeen sinne kuulumattomia bakteereita. Tuolloin on riskinä saada emätintulehdus tai virtsatieinfektio. Infektiot voivat vaikuttaa raskauteen ja sen kulkuun haitallisesti.
Limakalvojen kunnosta on hyvä pitää huolta odotusaikana. Lelun kanssa suosittelen käyttämään liukuvoidetta tai limakalvoille soveltuvaa öljyä (esim. Ceridal) riippuen lelun pintamateriaalin ominaisuuksista.
Seksiä on monenlaista sekä samoin leluja. On hyvä muistaa, että jos kokee mieltymystä kovempiin/ rajumpiin seksileikkeihin leluilla, ne tulee jättää myöhemmäksi, kunnes on hyvin toipunut synnytyksestä.
Lisää tietoa seksuaalisuudesta raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen löydät mm:
Jos raskausajan seksuaalisuus mietityttää ja haluat tulla juttelemaan ammattilaisen kanssa asiasta, tutustu Perhepulma- palveluihimme.