Siirry sisältöön
Onko pitkäkestoisella erektiolla terveyshaittoja?
ID 282699
Moi. Minua viehättää suunnattomasti ajatus todella pitkään jatkuvasta seksistä. Olisi ihanaa joskus esim. perjantai-iltana, kun voisi jatkaa seksiä useiden tuntien ajan. Yksi asia siinä mietityttää. Onko oikeasti vaarallista penikselle, jos erektio kestää liian kauan, esim. yli neljä tuntia? Kuinka pitkä erektion pitää olla, että se olisi ns. kestoerektio? Tuleeko siitä sitten kivulias, ja mitä vahinkoa siitä voi aiheutua? Voi olla, että olen tästä huolissani ihan turhaan. Siksi juuri kaipaisinkin tietoa. Jos ei siitä ole mitään haittaa, olisi mahtavaa jatkaa seksisessiota aamupuolelle yötä. Olen varma, että tyttöystäväkin nauttisi, kun saisi useamman orgasmin suuseksillä. Haluaisin kokea millaista olisi, kun juuri ennen laukeamista pidettäisiin pieni tauko (ilman peniksen pehmenemistä), ja sitten taas jatkettaisiin. Tämän toistaminen tosi monta kertaa tuntuu superkiihottavalle ajatukselle. Olettaisin tällä tavalla saavani todella voimakkaan orgasmin, kun sitten lopulta edettäisiin ihan loppuun asti.

Asiantuntija vastaa
24.08.2022 klo 14:09 , Väestöliitto
Hei, kiitos tärkeästä kysymyksestäsi. Mietit pitkäkestoiseen erektioon liittyviä asioita. Kysyt, onko penikselle vaarallista, jos erektio kestää kauan, esim. yli neljä tuntia.
On tavallista, että seksissä erektio välillä se pehmenee ja taas kovenee. Kestoerektiota kutsutaan lääketieteessä priapismiksi. Se ei yleensä liity kiihottumistilaan, vaan aiheuttaa penikseen kipua. Mikäli tila jatkuu yli neljä tuntia, paisuvaiskudos voi vaurioitua pysyvästi hapenpuutteen takia. Jos siis erektio on päällä tuntikausia, voi siitä olla haitallisia vaikutuksia peniksen terveyteen.
Seksiä on toki mahdollisuus harrastaa pitkään ja niin, että kontrolloi omaa siemensyöksyä ja orgasmia. Asiasta on tärkeä keskustella seksikumppanin kanssa ja huolehtia siitä, että molempien tarpeet tulee kuulluksi. Kehon viestejä on myös tärkeää kuunnella, jos seksin aikana mieli muuttuu tai tulee hiertymiä, jotka aiheuttavat kipua. Vessa-, juoma-, ja hengähdystauot ovat tavallisia myös tuntikausia kestävissä seksisessioissa.
Jos peniksessä tuntuu kipua pidemmän erektion aikana, on parasta pitää taukoa. Kipu tuossa tilanteessa voi kertoa siitä, että peniksen lihakset eivät saa riittävästi happea, jota ne saavat verenkierrosta. Virtaava veri puolestaan laajentaa kudoksia ja saa elimen jäykistymään. Jos vahvempaa orgasmia tavoittelee viivyttelemällä orgasmia liian pitkään, kivekset voivat muuttua väriltään sinertäviksi erityisesti silloin, kun seksuaalinen kiihottuminen ei johda orgasmiin.
Voi olla myös tavallista, että peniksen, emättimen ja peräaukon herkät limakalvot ärtyvät helposti kun suuseksi, koskettelu, seksivälineiden käyttö, useat orgasmit ja/tai yhdyntä kestää kovin kauan. On myös mahdollista, että erilaiset seksitavat aiheuttavat kipua. Liukuvoiteiden käyttö on tärkeää limakalvojen suojelemiseksi, ja käytöllä voi lisätä myös nautintoa. Voit lukea liukuvoiteista lisää täältä. Pitkäkestoisia liukuvoiteita ovat öljy-, silikoni,- ja hybridiliukuvoiteet mutta niiden käytössä voi olla rajoitteita, jos käytätte lateksikondomia tai lateksisisia seksivälineitä.
Seksivälinekaupoista voi myös ostaa suhteellisen edullisesti itsesäädettävän penisrenkaan. Se on peniksen juureen asetettava rengas, jolla puristetaan peniksen verisuonia yhteen ja sen tarkoitus on vähentää peniksestä pois virtaavan veren määrää. Penisrengas vaikuttaa erektioon, jotta se voi olla pitkäkestoisempi ja kovempi. Sitä ei kuitenkaan suositella käytettäväksi yhtäjaksoisesti kuin noin puoli tuntia, jonka jälkeen sitä on hyvä löystyttää. Rengasta voi käyttää kuitenkin useita kertoja seksisessioiden aikana.
Toivottavasti hyödyit vastauksesta! Tarvittaessa voit tulla juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin aukioloajat löytyvät täältä. Voit myös halutessasi varata ajan ajanvarauschattiin. Vapaana olevat ajat löytyvät täältä.