Siirry sisältöön
Mitä tulee huomioida anaaliseksissä?
ID 281635
Olemme suunnitelleet kokeilevamme tyttöystävän kanssa lähiaikoina anaaliseksiä. Siinä on muutama juttu, jotka mietityttävät meitä. Mistä tietää miten kauan pyllyä on hyväiltävä, että se on tarpeeksi kiihottunut anaaliyhdyntää varten? Voiko hyvin pestyä pyllyreikää nuolla terveysturvallisesti? Miten penis on kaikkein helpointa viedä pyllyyn? Mitä pyllyssä tapahtuu sen jälkeen, kun penis on viety sinne sisään? Voiko koko peniksen työntää pyllyyn sisään? Voiko tytöltä tulla pyllypieruja anaaliseksin aikana? Ja voiko tyttö saada orgasmin anaaliyhdynnässä? Olisi kiva, kun vastaisitte näihin.

Asiantuntija vastaa
01.08.2022 klo 12:01 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan anaaliseksiin liittyvissä pohdinnoissa!
Kysyt viestissäsi monta tärkeää kysymystä liittyen anaaliseksiin. Vastaan kysymyksiin jossain määrin viestissäni, mutta suosittelen teitä tutustumaan sekä artikkeliimme liittyen anaaliseksiin että Hivpointin oppaaseen nimeltä Anaaliseksin ABC. Opas on kirjoitettu miehille, joilla on seksiä miesten kanssa, mutta se soveltuu monilta osin kenelle tahansa sukupuoleen katsomatta. Oppaan löydät täältä. Meidän artikkeliin puolestaan pääset tutustumaan täällä. Anaaliyhdynnästä löydät oman artikkelin täältä.
Kun anaaliseksi kiinnostaa, on hyvä aluksi keskustella aiheesta kumppanin kanssa. Kannattaa rauhassa jutella toiveista ja peloista sekä siitä, miten huolehditte turvallisuuden ja nautinnon tunteesta läpi seksin. On hyvä, että haette aiheesta tietoa ennen kokeilua, sillä tieto auttaa teitä etenemään sopivassa tahdissa ja turvallisesti. Molemmat osapuolet voivat saada orgasmin anaaliseksistä, mutta ihmiset ovat hyvin erilaisia sen suhteen minkälainen seksi tuntuu hyvältä. Kannattaa siis keskittyä nautintoon, mutta ei välttämättä liikaa orgasmin tavoitteluun.
Alkuun kannattaa tutustua anaalin anatomiaan. Peräsuoli on s-kirjaimen muotoinen, ja sulkijalihakset pitävät huolen siitä, ettei esimerkiksi kakka tule suolesta ulos omia aikojaan. Itse suoli on hyvin venyvä, mutta sulkijalihakset eivät samalla tavalla veny. Ulompaa sulkijalihasta pystyy rentouttamaan tahdonalaisesti, mutta sisempää ei. Sisempi sulkijalihas antaa kuitenkin periksi, kun ihminen osaa rentoutua, hengittää rauhallisesti jne. Peräaukosta ei tulisi viedä mitään sisälle, mikäli tuntuu kivun tunnetta, mikä voi kertoa juuri siitä etteivät sulkijalihakset ole rentoutuneet.
Nautinto anaaliseksissä voi liittyä eniten peräaukon hyväilyyn sekä paineen tunteeseen, mikä liittyy peräaukosta sisääntyöntymiseen. Itse suolessa ei ole hermopäätteitä siinä määrin, että nautinto liittyisi varsinaisesti suolen hyväilyyn. Peräaukon ja suolen välillä on anaalikanava, joka on muutamia senttimetrejä. Eniten hermopäätteitä on anaalikanavan ulkoisilla osilla, jotka päättyvät peräaukkoon. Jos kehossa on penis, voi peräaukon kautta hyväillä eturauhasta, mikä voi tuottaa voimakastakin mielihyvää. Eturauhasta voi hyväillä myös välilihan alueelta.
Kun on kiinnostunut anaaliseksistä, kannattaa vähintään sen osapuolen, joka toivoo peräaukkonsa hyväilyä, tutustua peräaukkoonsa sormin tai halutessa seksivälineiden avulla omassa rauhassa. Rentoutumisharjoituksista voi olla apua. Peräaukkoon tulee käyttää ainoastaan sinne suunniteltuja seksivälineitä, joihin on rakennettu stoppari, joka estää välineen luisumisen peräaukkoon. Peräaukkoon ei koskaan saa työntää mitä tahansa. Peräaukkoon tutustumiseen löytyy ohje Anaaliseksin ABC -oppaasta. Kun on itse tutustunut peräaukon alueeseen, voi olla mukavampaa tutustua yhteiseen anaaliseksiin. Kannattaa yhdessäkin aloittaa sormin tutustumisesta eikä pitää kiirettä yhdynnän kanssa.
Kun haluatte kokeilla anaaliyhdyntää, kannattaa se aloittaa rauhallisella esileikillä ja sormin ennen peniksen viemistä peräaukolle tai -aukkoon. Sitten kun vastaanottavasta osapuolesta tuntuu hyvältä, voi peniksen viemistä peräaukkoon kokeilla. Tässä tulee edetä hyvin rauhallisesti sen osapuolen fiiliksiä kuunnellen, jonka peräaukkoon penis viedään. Mikäli jompi kumpi tuntee kipua, tulee homma keskeyttää. Penistä voi viedä sen verran sisään, mikä tuntuu vastaanottavasta osapuolesta hyvältä. Koska suoli on s-kirjaimen muotoinen, tulee penis viedä peräaukkoon oikeassa kulmassa. Anaaliseksin ABC-opas auttaa sinua pohtimaan seksiasentoja, joissa oikeaa kulmaa on helpointa hakea, ja toisaalta olla myös mahdollisimman rennosti.
Peräaukon hyväilyssä ja anaaliyhdynnässä on tärkeää käyttää runsaasti liukuvoidetta, jota levitetään peräaukolle ja sormiin/penikseen/seksivälineeseen. Suuseksissä voi käyttää suuseksiin soveltuvaa liukuvoidetta. Peräaukko ei kostu luontaisesti samalla tapaa kuin emätin, ja liukuvoide suojaa ruhjeilta sekä lisää nautintoa. Liukuvoiteista löydät lisää tietoa täältä. Nyrkkisääntönä on ettei puuduttavia liukuvoiteita saa käyttää anaaliseksissä, sillä kipu kertoo siitä, että jokin on menossa rikki. Kivun tunteminen ei siis ole huono asia, vaan kertoo siitä, että kannattaa tehdä jotain toisin. Silikonipohjainen liukuvoide on kestävämpää kuin vesipohjainen, jota tulee lisätä seksin aikana. Vesipohjaisista liukuvoiteista voi kuitenkin helpommin löytää vähemmän ärsyttäviä voiteita. Silikonipohjainen liukuvoide tulee myös pestä hyvin pois. Öljypohjaista liukuvoidetta voi käyttää mikäli seksitautiriskiä ei ole eli käytössä ei ole kondomia. Öljy haurastuttaa lateksista kondomia. Seksivälineiden materiaali määrittää, mitä liukuvoidetta voi käyttää välineen kanssa, ja on tärkeää tietää, ettei silikonipohjaista liukuvoidetta voi käyttää silikonista valmistettujen välineiden kanssa, sillä se tuhoaa seksivälineen pinnan. Kokeilemalla voitte löytää juuri teille sopivan liukuvoiteen/liukuvoiteet.
Anaaliseksissä hygieniasta huolehtiminen on tärkeää. Peräaukkoon ei tule viedä pesemättömiä sormia tms. tulehdusten välttämiseksi. Lisäksi kynnet tulee leikata. Kertakäyttöisiä hanskoja voi käyttää, ja kondomi on tarpeellinen, mikäli seksitautiriski on olemassa. On myös tärkeää tietää, että peräaukon hyväilyn jälkeen tulee aina peseytyä ennen kuin hyväillään esimerkiksi emättimen aluetta, sillä peräaukon bakteerien ei tule kulkeutua emättimeen, sillä ne voivat helposti aiheuttaa tulehduksen väärässä paikassa. Tästä syystä seksitilanteissa voi auttaa jos käyttää kondomia anaaliyhdynnässä ja vaihtaa kondomin uuteen, mikäli haluaa vaihtaa emätinyhdyntään.
Tavallisesti peräaukon puhdistamiseen riittää vedellä peseminen peräaukon ympäriltä. Suolen tulisi olla myös mahdollisimman tyhjä ennen anaaliyhdyntää eli kakalla olisi hyvä käydä. Suoltakin voi huuhdella, mutta sen puhdistamista ei suositella usein, sillä tämä haittaa suolen normaalin bakteerikannan toimintaa ja altistaa tulehduksille. Tarkemmat hygieniaohjeet löydät Anaaliseksin ABC-oppaasta.
Pohdit viestissäsi myös suuseksiä peräaukolle sekä terveysturvallisuutta. Seksitautiriski on olemassa silloin, jos teillä on ollut seksiä ilman kondomia tai suuseksisuojaa jonkun toisen kanssa eikä seksitauteja ole testattu. Seksitautien tarttumisesta löydät lisää tietoa täältä. Seksitaudit tulee aina testata seksitapojen mukaisesti oikeista paikoista eli pelkästään virtsa- tai verinäyte eivät välttämättä riitä vaan voidaan tarvita tikkunäytteitä limakalvoilta nielusta, peräaukosta tai emättimestä riippuen tilanteesta.
Kun tiedossa on ettei seksitautiriskiä ole, on kuitenkin hyvä huomioida, että esimerkiksi suolistobakteerit tai mahdolliset loiset voivat tarttua, kun antaa suuseksiä peräaukolle. Esimerkiksi vatsataudin voi saada suuseksin välityksellä. Niin seksitaudeilta kuin muilta taudeilta ja loistartunnoilta voit suojautua käyttämällä suuseksisuojaa tai halkaistua kondomia peräaukon päällä, jolloin riski saada tauti pienenee huomattavasti.
Lopuksi vielä vastaan kysymykseesi pieruista. Suolessa voi olla ilmaa seksin aikana, ja pieruja voi tulla. Pierut ovat hyvin tavallinen juttu, ja ilma tuleekin päästää suolesta pois tarvittaessa. Tässä on hyvä huomioida kumppani varoittamalla asiasta, jos vaan ehtii. Pieruihin kannattaa suhtautua tavallisena osana elämää.
Toivottavasti vastauksesta on apua!