Siirry sisältöön
Mistä voi johtua kuukautisten niukkuus ja myöhästyminen?
ID 297121
Moikka. Mulla on huoli menkoista, koska koko kesän ajan mulla on ollut todella lyhyet ja niukemmat menkat mitä aijemmin on ollut ja nyt ne ovat jo myöhässä. Olen itse ollut hieman alipainoinen koko elämäni ajan, mutta se ei ole haitannut menkkoja aikaisemmin. Olen myös ruvennut urheilemaan kotona jonkinverran jonkun 2 vuotta jo, ja sekään ei ole aikasemmin haitannut mitään. Minua huolettaa, että missä menkkani ovat ja onko kehossani mikä vikana?

Asiantuntija vastaa
01.08.2023 klo 10:45 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit kysymyksessäsi kuukautisten niukkenemista ja parhaillaan kuukautisesi ovat lisäksi myöhässä. Kerrot olevasi hieman alipainoinen ja lisäksi viimeisen kahden vuoden aikana olet urheillut hieman enemmän. Lisäksi sinua mietityttää onko kehossasi kaikki kunnossa.
Viestistäsi ei selviä, voiko esimerkiksi raskaus olla kohdallasi mahdollinen. Raskaus on mahdollista, jos on harrastanut seksiä jossa siemennestettä on päässyt emättimeen ja käytössä ei ole ollut luotettavaa ehkäisyä.  Jos raskaus on mahdollista, niin ensimmäisenä kuukautisten jäädessä pois on tärkeää tarkastaa raskaustesti. Raskauden mahdollisuudesta voit lukea lisää täältä.
Kuukautisten muutokset ovat melko tavallisia ja pienikin muutos elämässä voi vaikuttaa omiin kuukautisiin. Jos kehon rasvaprosentti on matala, energian saantisi niukkaa ja urheilet paljon, on varsin todennäköistä, että kuukautiset ovat tästä syystä jäämässä pois. Tässä tapauksessa on syytä kiinnittää huomiota omaan energian saantiin. Voit lukea kuukautisten myöhästymisestä lisää täältä.
Kuukautiset voivat niukentua tai jäädä pois, jos käytössäsi on ehkäisyvalmiste. Täältä voit lukea lisätietoa kuukautisten jäämisestä pois ehkäisyvalmisteen kanssa.
Jos raskauden mahdollisuus on poissuljettu, niin voit hyvin odotella 3 kuukauden ajan kuukautisten palautumista. Jos kuukautisia ei kuulu ja olet huolissasi, niin silloin on tärkeää olla yhteydessä lääkäriin. Joskus kuukautishäiriön taustalla voi olla esimerkiksi kilpirauhassairaus, joka on hyvä selvittää lääkärin määräämällä verikokeella. Jos oma alipainoisuutesi aiheuttaa huolta, niin omasta ravinnon saannista olisi tärkeä jutella joko terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Täältä löydät lisätietoa lääkärille hakeutumisesta.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Halutessasi voit tulla juttelemaan aiheesta myös Väestöliiton seksuaalineuvontachattiin, jonka löydät täältä. Seksuaalineuvonnanchat palaa kesätauolta 7.8.2023.