Siirry sisältöön
Miksi yhdyntäseksissä penis ei mahdu emättimeen?
ID 283979
Oon yrittänyt harrastaa seksiä nyt 4 kertaa mutta penis ei vain yksinkertaisesti mahdu sisään. Olen kiihottunut ja valmis seksiin eli ei johdu siitä. Ja ei ole ollut aina sama poika eli kokokin on vaihdellut ja kaksi sormeakin on hieman vaikea laittaa sisään. Haluaisin tosi kovasti harrastaa seksiä mutta se ei vaan onnistu! Onko mussa joku vika? Mitä mun pitäis tehä?

Asiantuntija vastaa
20.09.2022 klo 14:53 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos viestistäsi. Pohdit yhdyntäseksiä ja sitä, miksei penis mahdu sisääsi. Kirjoitat, että olet kiihottunut ja koet olevasi valmis seksiin.
On totta, että yhdyntä ensimmäisillä kerroilla ei aina onnistu ja siinä voi olla pulmia. Et siis ole asiasi kanssa yksin ja useimmiten ratkaisu löytyy kokeilemalla ja aikaa antamalla. Emättimen tiukkuus on hyvin yksilöllinen. Omaan kehoon tutustumalla ja lukemalla siitä, voit lisätä itseymmärrystä siitä, itse kehosi toimii.
Lantionpohjanlihakset säätelevät usein emättimen tiukkuutta, mutta myös löysyyttä.  Liukasteiden käyttö yhdessä lantiopohjan lihaksiston rentouttamisen kanssa voi auttaa yhdynnän onnistumista Joskus yhdyntäseksin esteenä on  immenkalvo, joka on jokaisella erilainen joustavuudeltaan ja paksuudeltaan.  Yhdessä emättimen aukolla oleva immenkalvo, lantionpohjan lihasten kireys ja jännitys voivat vaikuttaa myös siihen, että peniksen, kuukupin, tamponin, peniksen, sormen tai sormien vienti emättimeen ei aivan onnistu.
Seksissä, jossa emättimeen laitetaan jotain kuten seksilelu, sormia tai penis, on seksi aloitettava hellävaraisesti ja hitaasti.  Jos kahden sormen sisään vieminen ei onnistu, voi syynä olla immenkalvo.  Kerrot että sormet menevät sisään, vaikkakin vähän vaikeasti.  Voi olla, että sormilla tai vaikka seksivälineellä hellävarainen emättimen aukon ja mahdollisen immenkalvon venyttäminen voi auttaa asiaa. Sisään viemisen yhteydessä syvät, rauhalliset hengitykset rentouttavat lihaksia. Voit myös kokeilla avaavaa asentoa kuten selinmakuuta ja pepun alle tyynyä tai kyykkyasentoa. Tässä kannattaa käyttää apuna peiliä, jotta näet miltä emättimenaukko ja vulvasi ylipäätään näyttää.
Kannattaa käyttää myös liukuvoidetta tai esimerkiksi kylmäpuristettua kookosöljyä venytysharjoituksen apuna. Venyttelyä voi tehdä jonkin aikaa päivittäin eikä se saa tuottaa sellaista kipua, mikä saa sinut jännittymään. Öljyä ei voi käyttää yhdyntää kokeillessa, mikäli ehkäisykeinona on lateksinen kondomi, sillä öljy haurastuttaa lateksia. Liukua voi tällöin hakea ensisijaisesti vesipohjaisesta liukuvoiteesta.
Jos seksi tai muunlainen toiminta tekee kipeää, se kannattaa lopettaa ettei kehity ns. noidankehä siitä, että jos etukäteen pelkää kivun tunnetta, lihakset tiedostamattakin jännittyvät ja tekevät pelkästä yrittämisestäkin vaikeaa.
Kiihottumiseen liittyvistä sekoista voit lukea täältä.
Emätintä ympäröi lantionpohjan lihakset, josta voit lukea lisää tästä.
Liukuvoiteen käyttöön liittyvistä hyödyistä voit lukea tästä.
Immenkalvoon voit tutustua lukemalla artikkelia tästä.
Jos nämä keinot eivät auta, kannattaa asiasta puhua lääkärille. Voit myös tulla ilmaiseen ja nimettömään seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan lisää, jonka aukioloajat löydät tästä linkistä.