Siirry sisältöön
Kuinka kauan siittiöt säilyvät hengissä anaalissa?
ID 299183
Kauanko siittiöt selviävät anaalissa. Tilanne on siis että harrastin anaaliseksiä tyttöystäväni kanssa mutta en tullut sinne eli vain esiliukastetta sinne olisi päässyt ja noin 4h tämän jälkeen sormitin tämän molempia reikiä eli olisiko hänellä mahdollisuus tulla raskaaksi

Asiantuntija vastaa
26.09.2023 klo 13:36 , Väestöliitto
Hei! Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan! Kysymyksessäsi pohdit siittiöiden säilymistä anaalissa sekä pohdit tyttöystäväsi raskauden mahdollisuutta, kun olit myöhemmin anaaliseksin jälkeen hyväillyt sormilla hänen emätintä sekä anaalia.
On totta, että siittiöt voivat selvitä kumppanisi kehossa jopa 7 vuorokauden ajan. Kuvailemassasi tilanteessa on ollut kyseessä esiliukaste, jossa mahdollisesti on voinut olla vähän siittiöitä mukana. Anaali ei ole siittiöille paras paikka säilyä hengissä ja usein anaaliin jäänyt siemenneste/esiliukaste poistuu luonnollista reittiä ulostaessa. Näkisin tilanteessanne, että raskauden riskiä ei ole. Esiliukasteesta voit lukea lisää täältä.
Jos siittiöitä olisi tilanteessanne päässyt emättimeen tai teillä olisi ollut esimerkiksi suojaamaton emätin-penisyhdyntä, niin suosittelen silloin harkitsemaan jälkiehkäisyn hakemista apteekista. Jälkiehkäisystä löydät lisätietoa täältä.
Anaalia hyväillessä on hyvä muistaa, että mitään välinettä, penistä tai sormia ei saisi siirtää anaalissa käyttämisen jälkeen emättimeen ilman huolellista pesua välissä. Anaalissa on suolistosta peräisin olevia bakteereja, jotka voivat aiheuttaa tulehduksen emättimeen joutuessaan. Lisäksi penis on hyvä suojata anaaliyhdynnässä kondomilla. Anaaliseksissä tulee myös aina käyttää liukuvoidetta turvallisuuden vuoksi, koska anaalista ei itsestään erity liukastetta. Liukuvoide estää limakalvoja rikkoutumasta, ja tekee anaaliseksistä nautinnollisempaa. Löydät lisää tietoa liukuvoiteista täältä.
Toisinaan raskauden pelko voi haitata seksistä nauttimista, joten kumppanin kanssa on hyvä keskustella ehkäisyn käytöstä etukäteen.  Raskauden ehkäisyyn on olemassa useita vaihtoehtoja ja ehkäisyvalmisteet ovat useassa kunnassa nuorille maksuttomia. Voit lukea lisää raskauden ehkäisyn vaihtoehdoista täältä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit halutessasi tulla keskustelemaan aiheesta lisää seksuaalineuvontachattiimme.