Siirry sisältöön
Harrastin yhdyntää ekaa kertaa ikinä ja poika e...
ID 176923
Harrastin yhdyntää ekaa kertaa ikinä ja poika ei tullut mutta kun lopetimme yhdynnän kondomi oli jäänyt sisääni. Sain kondomin pois ja siellä oli kyllä touhutippoja tai jotain muuta pari tippaa ja jos kerta kondomi olis sisälläni voinko olla raskaana?

Asiantuntija vastaa
04.05.2020 klo 12:47 , Väestöliitto
Heippa, kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette käyttäneet yhdyntäseksissä kondomia. Kerrot kuitenkin, että kondomi jäi seksissä sisällesi – eli nyt olisi tärkeää hakeutua apteekkiin ostamaan jälkiehkäisypilleri, jos käytössäsi ei ole muuta raskaudenehkäisyä, kuten e-pillereitä.
Jälkiehkäisy kannattaa ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen. Mitä nopeammin lääkkeen ottaa, sitä parempi ehkäisyteho sillä on.
Jälkiehkäisytabletteja on markkinoilla kahdentyyppistä valmistetta:
• Valmiste 1 tulee ottaa ottaa viimeistään 72 tuntia yhdynnästä parhaan vaikutuksen saamiseksi.
• Valmiste 2  voidaan käyttää vielä 120 tunnin (viiden päivän) kuluttua yhdynnästä.
Jälkiehkäisypillerit maksavat tuottesta riippuen noin 10-25 euroa.
Jos suojaamattomasta yhdynnästä on yli viisi päivää, ei jälkiehkäisy kannata ottaa. Tämän jälkeen on odotettava seuraavia kuukautisia. Jos ne ovat myöhässä, on syytä tehdä raskaustesti ja hakeutua lääkäriin tarvittaessa.
Mitä on nyt tärkeää tehdä?
Menkää yhdessä kumppanisi kanssa mahdollisimman nopeasti apteekkiin. Ottakaa vuoronumero jotta pääsette keskustelemaan farmaseutin kanssa. Kertokaa, että teillä oli seksiä ja kondomiehkäisy ei onnistunut. Kertokaa apteekin työntekijälle montako tuntia tilanteesta on, niin hän osaa valita teille sopivan tuotteen.
Jälkiehkäisypillerin ostamiselle ei ole ikärajaa eikä sen ostamisesta kerrota huoltajille. Toimitte juuri oikein kun kysytte apua ja neuvoa tilanteeseenne ja nyt tiedätte kuinka toimia! Hyvä te.
Suosittelemme myös raskaustestin tekemistä 3 viikkoa jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen, vaikka kuukautisvuoto olisi tullutkin. Sillä tavalla saadaan varmistus siitä, että jälkiehkäisy on toiminut toivotulla tavalla.
Onko teillä seksitautiriski?
Kerrot, että tämä oli ensimmäinen seksikertasi. Jos kumppanillasi on ollut suojaamatonta seksiä aiemmin eikä hän ole käynyt seksitautitesteissä, olisi tärkeää, että hakeudutte seksitautitesteihin vaikka yhdessä. Seksitautitestauksia tehdään terveysasemilla ja ne ovat ilmaisia.
Soita alueesi terveysasemalle ja kerro, että sinun pitäisi päästä seksitautitesteihin. Terveydenhuollon ammattilainen ohjeistaa teitä eteenpäin. Testaustilanteessa muistakaa kertoa hoitajalle, jos teillä on ollut suojaamatonta suuseksiä tai anaaliseksiä, jotta näytteet osataaan ottaa oikeista paikoista.
Jäikö kysymyksiä tai huolestuttaako jokin asia?
Tervetuloa keskustelemaan asiastasi myös ilmaiseen ja nimettömään seksuaalineuvontachattiimme. Aukioloajat löydät painamalla tätä tekstin kohtaa.
Voit myös hyötyä “Tutustu myös näihin” osion artikkeleista ja videoista.