Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana, vaikka raskaustesti näyttää negatiivista?
ID 281038
Hei oon vähän hämmilläni mun kuukautiset on/oli myöhässä melkein 2viikkoa. Ja kun ne oli viikon myöhässä tein raskaustestin ja näytti negatiivistä no päätin sitten odottaa sinne että on kaksiviikkoo myöhässä tein uudestaan testin ja näytti negatiivistä vieläkin. Sitten mulla alkoi vuotaan verta mutta tosi vähän ja nyt on vuotanut veristä/ruskehtavaa vuotoa noin 3-5 päivää ja muuten ei olisi mitään outoa, mutta mun kuukautiset on aina ollu tosi runsaat ja kivuliaat niin tässä nyt olen miettinyt että voisinko silti olla raskaana vaikka nyt kaksi testiä tehnyt ja silti negatiiviset ja ne testi on vielä ollut sellaiset joitten pitäisi näyttää viikkoa ennen kuukautisia. Ja raskauden mahdollisuus on.

Asiantuntija vastaa
22.07.2022 klo 11:52 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kuukautisten ollessa myöhässä on tärkeää poissulkea raskauden mahdollisuus. On siis hyvä, että olet tehnyt raskaustestejä raskauden mahdollisuuden selvittämiseksi. Apteekista saatavat, virtsasta otettavat raskaustestit ovat varsin luotettavia ohjeiden mukaisesti tehtyinä. Raskaustestiä suositellaan tehtäväksi kuukautisten jäätyä pois, tai kierron ollessa epäsäännöllinen kolme viikkoa suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Raskaustestiin voi myös hakeutua terveysasemalle, jossa testi voidaan tehdä myös verestä. Täältä voit lukea lisää raskaustestin tekemisestä. Myös täältä voit löytää lisää tietoa raskaustesteistä ja niiden luotettavuudesta.
Kuukautisvuodon määrä ja rakenne voivat vaihdella eri kiertojen välillä. Kuukautiskierto häiriintyy herkästi, ja kuukautiset voivat olla myöhässä tai jäädä joksikin aikaa pois erilaisista syistä. Näitä voivat olla esimerkiksi sairastelu, stressi, painon nousu tai lasku, liiallinen liikunta tai liikunnan määrän tuntuva lisääminen. Lisäksi moniin sairauksiin, kuten hoitamattomaan keliakiaan ja kilpirauhasen sairauksiin, voi liittyä kuukautisten poisjääntiä. Täältä voit lukea lisää siitä, miksi kuukautiset voivat olla myöhässä.
Jos siis kuukautiskierrossa tai -vuodossa tapahtuu muutoksia, on hyvä tarkistaa tilanne lääkärillä/gynekologilla. Näin voidaan raskauden lisäksi sulkea pois muiden sairauksien mahdollisuus. Emättimestä tulevaan verenvuotoon voi olla myös muita, kuukautisiin liittymättömiä syitä, kuten tulehdukset tai seksitaudit. Myös näiden mahdollisuus on hyvä selvittää lääkärin vastaanotolla.  Täältä voit lukea lisää siitä, miten pääsee lääkärille. Täältä voit lukea lisää tietoa siitä, mikä on välivuoto, ja mihin se voi liittyä.