Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 261809
Hei, onko minun mahdollista olla raskaana jos olen harrastanut seksiä ovulaation aikana kondomin kanssa. Menkat on tulleet kerran sen jälkeen, mutta nyt ne on viikon myöhässä

Asiantuntija vastaa
14.10.2021 klo 14:00 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi.
Pohdit raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa seksiä on ollut kondomin kanssa ovulaation aikaan. Kondomi on oikein käytettynä luotettava ehkäisyväline. Kun kondomia on käytetty oikein koko yhdynnän ajan, eikä kondomi ole rikkoutunut seksin aikana, on raskauden mahdollisuus hyvin epätodennäköinen. Joskus kuitenkin on tilanteita, jolloin kondomi on syystä tai toisesta pettänyt. Täältä voit lukea lisää siitä voiko kondomiin luottaa.
Kuukautiskiertoon voi puolestaan vaikuttaa moni asia ja on varsin tavallista, että kuukautiskierron pituus voi vaihdella. Täältä löydät lisää tietoja epäsäännöllisistä kuukautisista. Täältä voit lukea lisää siitä, miksi kuukautiset ovat myöhässä.
Raskautta ei todeta oireiden tai niiden puuttumisen perusteella, vaan raskaustestillä. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti, kun yhdynnästä on kulunut 3 viikkoa tai kun kuukautiset ovat myöhässä. Sinun tapauksessasi voi olla hyvä tehdä raskaustesti varmuuden vuoksi, vaikka raskaus kuulostaa epätodennäköiseltä vaihtoehdolta. Täältä voit lukea lisää raskaustestin tekemisestä.
Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.