Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 294563
Moi! Minulla on tässä sellainen tilanne, että poikaystäväni tyydytti itseään ja lopuksi tuli alapääni lähettyville. Sperma kuitenkin lähti valumaan kohti alapäätäni ja sitä kerkesi valua aika lähelle, mutta en osaa sanoa valuiko sitä suoraan alapäähäni tai emättimen alueelle… Mitään yhdyntää ei siis tapahtunut, vaan sperma valui lähelle emätintäni ja nyt minua pelottaa että voiko tuosta tulla raskaaksi jos sperma sattui valumaan emättimen luo… Kuukautiseni alkoivat tuosta tapahtumasta noin pari tuntia myöhemmin, joten mietin että voisiko raskaaksi tulemisen mahdollisuus täten olla pienempi… Olen todella peloissani, että jos spermaa jotenkin kerkesi valua sinne mihin sen ei kuulunut ja että nyt tässä olisi raskauden mahdollisuus…

Asiantuntija vastaa
23.05.2023 klo 14:34 , Väestöliitto
Hei! Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa spermaa oli päässyt mahdollisesti lähelle emätintäsi. Lisäksi mietit, voiko kuukautisten alkamispäivänä raskauden mahdollisuus olla pienempi.
Raskaus mahdollistuu tilanteessa, jossa spermaa on päässyt emättimen sisään. Kuvailemassasi tilanteessa raskauden riski ei kuulosta kovinkaan mahdolliselta, jos spermaa ei valunut emättimeen saakka. Kuukautisten alkamispäivä ei ole raskauden kannalta otollisin hetki, mutta koska oma kuukautiskierto voi olla yksilöllinen ja siittiöt voivat elää elimistössä n.5vrk ajan, niin on hyvä käyttää luotettavaa ehkäisymenetelmää koko kuukautiskierron ajan, jos raskaus ei ole toiveissa. Raskauden alkamisesta voit lukea täältä.
Raskaudenehkäisyn lisäksi on hyvä huomioida mahdollinen seksitautien tarttuminen myös eritteiden, kuten sperman kautta.  Seksitaudeilta suojaudut parhaiten käyttämällä kondomia ja/tai suuseksisuojaa. Seksitautien tarttumisesta voit lukea täältä.  Sopivan ehkäisymenetelmän valinnasta löydät lisätietoa täältä.
Jos luotettavaa raskaudenehkäisyä ei ole ollut käytössä ja spermaa on päässyt emättimeen, niin silloin voi olla syytä harkita jälkiehkäisyn käyttämistä. Jälkiehkäisytabletteja saa apteekista ilman reseptiä ja niiden teho on sitä parempi mitä nopeammin pillerin ehtii ottamaan. Jälkiehkäisystä löydät tietoa täältä.
Toivottavasti sait vastauksesta apua pohdintoihisi. Jos asia mietityttää sinua vielä tai raskauteen liittyvät pelot kasvavat suureksi, niin on sinun mahdollista tulla keskustelemaan asiasta myös Väestöliiton seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä. Tarvittaessa voit hakeutua lisäneuvoja saamaan myös terveydenhoitajan tai lääkärinvastaanotolle.