Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 286632
Onko mahdollista että olen raskaana sillä kuukautisiin oli 5 päivää kun keskeytettyä yhdyntää harrastin sillä emme päässeet ihan alkua pidemmälle kunnes tajusin että ehkäisyä ei ole ja lopetimme siihen.Tämä kyseinen kerta oli ensimmäinen kertani. Kysyn vielä että voiko jälkiehkäisy pillerin ottaa jos yhdynnästä on kulunut jo noin 70h.

Asiantuntija vastaa
08.11.2022 klo 12:11 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi suojaamattomasta yhdynnästä, jonka keskeytitte. Kerrot myös, että sinulla oli kuukautiset alkamassa viiden vuorokauden kuluttua. Monesti tämmöset tilanteet herättävät huolta, mutta on tärkeää tietää ettei keskeytetty yhdyntä välttämättä johda raskautumiseen eikä raskaus ole mahdollinen muulloin kuin ovulaatioaikaan. Tästä syystä yhdyntä ilman kondomia on riskialteinta viikon ajan ennen ovulaatiota sekä ovulaation aikaan. Ovulaation ajankohta on noin 12-14 vuorokautta ennen kuukautisia, mutta ovulaation ajankohta voi vaihdella erityisesti nuoruudessa.
Mikäli sinulla on säännöllinen kuukautiskierto, ja kuukautisesi ovat kenties jo alkaneet, on raskaus hyvin epätodennäköinen tässä tapauksessa. On totta, että keskeytettyyn yhdyntään voi liittyä raskaudenriski, mutta riski sen suhteen saattaa vaihdella ihmisestä toiseen. Esiliukaste saattaa sisältää hedelmöityskykyisiä siittiöitä tai sitten ei. Esiliukasteesta voit lukea lisää täältä.
Jälkiehkäisypillereitä on erilaisia. Suojateho on sitä parempi, mitä nopeammin pillerin ottaa. Ulipristaalia sisältävän tabletin voi ottaa viiden vuorokauden kuluessa eli 120 tunnin kuluessa suojaamattomasta yhdynnästä. Toinen vaihtoehto tilanteessasi voisi olla kierukan asentaminen. Mikäli sinulle on mahdollista käydä esimerkiksi yksityisellä terveysasemalla asentamassa kierukka, voit harkita sitä vaihtoehtona. Lue tarkemmin jälkiehkäisystä täällä.Voit kysyä jälkiehkäisystä lisää apteekista.
Mikäli suojaamattomasta yhdynnästä on kulunut yli viisi vuorokautta, kannattaa rauhassa odotella, että voit varmuuden vuoksi tehdä raskaustestin. Raskaustestin voi tehdä kolme viikkoa suojaamattomasta yhdynnästä tai silloin, kun kuukautiset eivät ole alkaneet. Kerroit kuitenkin, että sinulla oli kuukautisiin viisi vuorokautta aikaa, joten voi hyvin olla, että kuukautisesi ovat jo alkaneet. Jotkut haluavat tehdä raskaustestin joka tapauksessa kolme viikkoa suojaamattomasta yhdynnästä, ja niinkin voi varmuuden vuoksi toimia.
Mikäli sinua ahdistaa tai pelottaa tämä tilanne, kannattaa tulla juttelemaan seksuaalineuvontachattiimme tunteista, joita käyt läpi. Löydät chattimme täältä. Ehkäisyasioissa voit kääntyä kouluterveydenhoitajan tai ehkäisyneuvolan puoleen. On myös hyvä huomioida, että suojaamattomassa seksissä voi olla seksitaudinriski, mikäli seksikumppanillasi on ollut aiemmin seksiä muiden kanssa. Seksitaudeista voit lukea lisää täältä.