Siirry sisältöön
Voiko rintojen kasvuun vaikuttaa?
ID 284512
Moikka! Oon 16-vuotias tyttö eikä mulla ole kasvanut vieläkään rinnat yhtään. Ei ole siis minkäänlaista kuppikokoa. Yhtä pienet kuin jonkun pienen lapsen. On alkanut kaikki muut murrosikään liittyvät muutokset paitsi rintojen kasvu ja oon varmaa ainut, jolla ei ole mitään rintoja ja kaikki vaatteetkin näyttää rumalta päällä. Onko mitään tablettia tai muuta millä sen sais edes vähän suurennettua?

Asiantuntija vastaa
05.10.2022 klo 15:28 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettipalveluun!
Kerrot huolestasi liittyen rintojesi kasvuun. Huoli on hyvin tavallinen, sillä murrosiän aiheuttamat muutokset ilmenevät kaikilla eri aikoina ja toisilla muutokset tapahtuvat hieman myöhemmin. Tilanne voi vaatia kärsivällisyyttä ja joskus turhauttaa, mutta on hienoa, että otat mieltäsi painavan asian puheeksi.
Rintojen kasvu on yksi murrosiän hormonaalisen kehityksen aiheuttamista kehollisista muutoksista. Tyttötyypillisissä kehoissa murrosiän muutokset näkyvät myös esimerkiksi häpykarvojen kasvamisena sekä rasvakudoksen lisääntymisenä. Täältä voit lukea lisää murrosikään liittyvistä kehollisista muutoksista. Muutokset alkavat tavallisimmin 13-vuoden ikään mennessä ja muutoksia tapahtuu yleensä 2–5 vuoden ajan, mutta yksilöllinen vaihtelu tässä on suurta. Vaihtelua voi olla myös muutosten ilmenemisen järjestyksessä. Siinä, missä jollain muutokset alkavat rintojen kasvusta, voi se toiselle esiintyä muutoksista viimeisenä!
Murrosiän aiheuttamien muutosten esiintymisen ajankohta riippuu perintötekijöistä, eikä sitä siksi voi itse nopeuttaa tai hidastaa. Omaan murrosikääsi vaikuttamisesta voit lukea lisää täältä. Usein muutokset tapahtuvat samassa tahdissa, kuin omilla vanhemmilla aikanaan. Ehkäpä voisit jutella asiasta vanhempiesi kanssa? Lisäksi rintojen kokoon vaikuttaa kehon rasvakudoksen määrä ja myös siksi rintojen koko vaihtelee niin eri ihmisten kuin eri elämänkaaren vaiheidenkin välillä. Rinnoista ja niiden kehittymisestä voit lukea lisää täältä.
Joskus murrosikä voi viivästyä lääketieteellisen syyn vuoksi. Kerrot kuitenkin, että olet huomannut kehossasi muita murrosikään liittyviä muutoksia, joten ehkäpä kyse ei ole murrosiän viivästymisestä. Omaan kehittymiseen liittyvistä huolista kannattaa kuitenkin jutella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa, joka voi arvioida, tarvitaanko tarkempia tutkimuksia muutosten viivästymisen selvittämiseksi. Mikäli murrosiän viivästymiseen löytyy lääketieteellinen syy, voidaan sen alkua joskus auttaa lääkehoidolla. Pelkästään rintojen kasvua aiheuttavaa lääkettä ei ole käytössä.
Lopuksi, on hyvä muistaa, että vartalot ovat yksilöllisiä ja eri tavoin kauniita. On tyypillistä, että murrosiässä voi olla vaikeaa tykätä omasta kehostaan. Mikäli koet, että sinun on hankalaa nähdä vartalosi positiivisessa valossa ja huoli painaa mieltäsi, kannattaa siitä jutella esimerkiksi terveydenhoitajan tai koulupsykologin kanssa. Voit tulla juttelemaan asiasta nimettömänä myös seksuaalineuvontachattiimme, jonka aukioloajat löydät täältä.