Siirry sisältöön
Voiko patti alapäässä johtua seksitaudista?
ID 281014
Hei, oon kinda huolissani. oon 14v tyttö ja harrastin seksiä ekaa kertaa ikin 7.7, ekal kerral ei ollu kortsuu, ku se vaa tapahtu. no samana päivänä illalla se tapahtu uusiks, mut sillo meil oli kortsu (raskaus ei voi olla mahdollista, menkat oli loppunu päivää aiemmin). nyt 21.7 mulla on tollane patti alapäässä, niiku karvoituksen alla edessä. se on iso, punanen ja ihan v1tun kipee. pelkään et mulla on seksitauti.

Asiantuntija vastaa
22.07.2022 klo 09:33 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Hienoa, että lähdit selvittämään sinulle huolta aiheuttavaa asiaa. Toivottavasti tarjoan pohdintaasi joitakin vastauksia.
Seksitautitartunnan mahdollisuus on olemassa, jos seksin osapuolilla on/on ollut muita kumppaneita, eikä seksissä ole käytetty ehkäisyä. Seksitauteja voi ehkäistä käyttämällä kondomia ja suuseksisuojaa, kaikissa seksitavoissa. Seksitaudeista voi lukea lisää tietoa täältä. Siitä, miten seksitaudit tarttuvat, voi lukea lisää täältä.
Osa seksitaudeista voi aiheuttaa ihomuutoksia, kuten rakkuloita, syyliä tai näppylöitä. Suuri osa voi olla myös täysin oireettomia. Siksi oireista tai niiden puuttumisesta ei aina voi täysin luotettavasti sanoa, onko saanut seksitautitartunnan vai ei. Asian voi varmistaa käymällä seksitautitesteissä. Testejä otetaan muun muassa terveysasemilla ja sukupuolitautien poliklinikoilla, hieman kunnasta riippuen. Oman asuinkunnan testauspaikka selviää soittamalla terveysasemalle, tai kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden kotisivuilta. Täältä voit lukea lisää siitä, mihin pääsee seksitautitesteihin. Testeihin kannattaa mennä aikaisintaan viikon päästä suojaamattomasta seksistä, jotta testin tulos on luotettava.
Patille sukuelinalueella voi seksitaudin lisäksi olla useita muita selityksiä. Sukuelinalueelle voi tulla finnejä, jotka tuntuvat kipeinä patteina. Myös häpyhuulen rauhanen (bartholinin rauhaset) voi tulehtua ja oireilla aluksi pelkkänä pattina.
Jos kyseessä on finni, patin pitäisi alkaa parantua viikon kuluessa. Jos oireet pahenevat, patti kipeytyy hurjasti, tai sinulle nousee kuume, tulee hakeutua mahdollisimman pian lääkärin vastaanotolle. Täältä voit lukea lisää siitä, miten päästä lääkäriin.
Raskauden alkamisesta on hyvä tietää, että siittiöt voivat elää hedelmöittämiskykyisinä kohdussa ja munatorvissa muutaman päivän siemensyöksyn jälkeen. Raskaus alkaa ovulaation aikaan, jonka ajankohta on hankala luotettavasti tietää. Jos raskaudelta halutaan siis luotettavasti suojautua, on hyvä käyttää aina raskaudenehkäisyä penis-emätinyhdynnässä.