Siirry sisältöön
Onko runsas valkovuoto normaalia yhdynnän jälkeen?
ID 249415
Onko normaalia, että yhdynnän jälkeen tulee runsaasti valkovuotoa? Niin paljon, että sitä ikäänkuin pulpahti aamulla vessanpönttöön kun kävin ensimmäistä kertaa sinä aamuna vessassa? Yhdyntä tapahtui siis sitä edeltävänä iltana, ja käytössä oli kondomi.

Asiantuntija vastaa
21.04.2021 klo 10:12 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Kysyt viestissäsi onko yhdynnän jälkeen esiintyvä runsas valkovuoto normaalia. Valkovuodon määrä on yksilöllinen ja voi vaihdella muun muassa kuukautiskierron mukaan. On hyvin tavallista, että esimerkiksi ovulaation aikaan valkovuoto voi olla runsaampaa. Ovulaatiosta voit lukea lisää täältä. Valkovuodon tehtävänä on kosteuttaa emätintä ja pitää emätin puhtaana. Kiihottuessa emättimen limakalvot erittävät myös kirkasta nestettä, joka voi tulla yhdynnän jälkeen ulos valkovuodon mukana. Näin ollen on luonnollista, että yhdynnän jälkeen valkovuoto voi olla runsaampaa. Valkovuodosta voit lukea lisää täältä.
Jos valkovuoto on kokkareista tai pahanhajuista, voi kyse olla emätintulehduksesta. Myös muutokset valkovuodon värissä tai emättimen kirvely, kutina tai yhdyntäkipu voivat olla merkkejä tulehduksesta. Tulehduksen hoitamiseksi tulee olla yhteydessä lääkäriin. Täältä voit lukea lisää siitä miten pääsee lääkäriin.
Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.