Siirry sisältöön
Onko normaalia kokea kipua ja polttelua tai tärinää?
ID 319290
Moi! Olen 18vuotias tyttö ja mietin että onko normaalia, että alapää tuntuu välillä kipeältä tai polttelee, vaikka ei ole tulehdusta?
Onko normaalia että alan aina täristä tosi paljon jos joku koskee minua romanttisessa mielessä?

Asiantuntija vastaa
27.05.2026 klo 15:47 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksistä.
Kysymyksestäsi ei tarkemmin selviä missä yhteydessä ja missä kohtaa tarkalleen tuo kipu ja polttelu tuntuu. Tuntemus ei tarkoita automaattisesti mitään vakavaa, mutta toistuvaa ikävää tunnetta ei myöskään tarvitse vain sietää.
Kipu ja polttelu voi johtua esimerkiksi genitaalialueen ärtymisestä. Joskus syynä voi olla esimerkiksi limakalvojen kuivuus, hiertyminen, pesuaineet, tiukat vaatteet, sheivaus, kuukautiskierron vaihe, seksin tai itsetyydytyksen aiheuttama ärsytys tai lantionpohjan lihasten jännittyminen. Kirvely ja kutina voivat liittyä tulehduksiin, mutta kaikki kirvely ei johdu tulehduksesta. Myös vulvodynia eli ulkosynnyttimien pitkäaikainen kipu- ja kirvelyoireilu on mahdollinen syy, jos kipu jatkuu pidempään eikä sille löydy selvää tulehdusta tai muuta selitystä. Voit lukea vulvodyniasta lisää tästä artikkelista.
Kivun ja polttelun kanssa on hyvä hakea apua esimerkiksi terveysasemalta, opiskeluterveydenhuollosta tai gynekologilta, jos kipu tai polttelu toistuu, jatkuu pitkään, pahenee, siihen liittyy virtsaamiskipua, poikkeavaa vuotoa, pahaa hajua, haavaumia, alavatsakipua tai jos seksiin liittyvä kosketus sattuu. Tutkimuksiin kannattaa mennä myös silloin, jos asia vain huolestuttaa. Tästä artikkelista voit lukea vinkkejä lääkärille hakeutumisesta.
Kysyt myös tärisemisestä romanttisessa kosketuksessa. Tärinä voi liittyä jännitykseen, innostukseen, herkistymiseen, epävarmuuteen, pelkoon, ylivirittymiseen tai siihen, että tilanne tuntuu uudelta ja voimakkaalta. Kehon reaktio ei tarkoita, että sinussa olisi jotain vialla.
Tärkeää voisi olla pysähtyä kuulostelemaan, millainen tunne tärinään liittyy. Tuntuuko kosketus hyvältä, turvalliselta ja toivotulta? Vai tuntuuko se ahdistavalta, pakottavalta tai sellaiselta, että haluaisit pois tilanteesta? Romanttisen tai seksuaalisen kosketuksen ei kuulu tapahtua väkisin eikä sinun tarvitse jatkaa mitään, mikä ei tunnu hyvältä. Voit aina sanoa esimerkiksi: “odota hetki”, “en ole varma” tai “en halua jatkaa”. Voit lukea omien rajojen tunnistamisesta täältä.
Jos tärinä tuntuu enemmän ahdistukselta tai pelolta, siitä olisi hyvä puhua esimerkiksi turvallisen aikuisen, terveydenhoitajan, seksuaalineuvojan tai muun ammattilaisen kanssa. Jos taas tärinä liittyy lähinnä jännitykseen ja ihastumiseen, niin se on varsin tavallinen kehon reaktio. Rauhallinen eteneminen, omien rajojen kuuntelu ja turvallinen kumppani voivat auttaa.
Halutessasi voit tulla juttelemaan näistä aiheista Väestöliiton nuorten seksuaalineuvontachattiin. Chattiin pääset tästä linkistä.