Siirry sisältöön
Onko normaalia jos seksin jälkeen alapäästä tulee hyytelömäistä limaa?
ID 281605
Onko normaalia jos seksin jälkeen alapäästä tulee hyytelömäistä limaa? Ei mitään normaalin oloista vaan paksumpaa ja enemmän.

Asiantuntija vastaa
29.07.2022 klo 12:53 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Sukuelimistä voi seksin yhteydessä, tai muutoin erittyä erilaisia eritteitä. On siis hankalaa yksiselitteisesti vastata, mistä hyytelömäisessä limassa voi olla kyse. Kysymyksesi jättää avoimeksi, millaisesta seksistä on ollut kysymys (penis-emätinyhdyntä, suuseksi jne.), mistä sukuelimistä lima tulee (penis, emätin), ja onko kyseessä ollut suojaamaton seksitilanne. Esimerkiksi jos kyseessä on ollut suojaamaton penis-emätinyhdyntä, jossa on tapahtunut siemensyöksy, voi yhdynnän jälkeen emättimestä ulos valua siemennestettä. Siemennesteen koostumus voi vaihdella, joskus se on nestemäisempää, ja toisinaan paksumpaa.
Lima voi olla myös valkovuodon vaihtelua. Täältä voit lukea lisää valkovuodosta. Valkovuodon määrä ja koostumus vaihtelee kuukautiskierron mukana. Kuukautiskierron puolivälissä lima on erityisen runsasta, ja muuttuu kirkkaammaksi ja venyväksi. Poikkeavat muutokset valkovuodossa voivat kertoa jostakin emättimen tulehduksesta tai seksitautitartunnasta. Etenkin jos muutokseen valkovuodossa liittyy muita oireita, kuten verensekaista vuotoa, tai muutos on äkillinen, on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle.
Poikkeava vuoto emättimestä tai virtsaputkesta voi olla seksitaudin oire. Esimerkiksi klamydia ja tippuri voivat oireilla limaisella vuodolla. Muita oireita seksitaudeissa voivat olla kirvely virtsatessa tai tihentynyt virtsaamisen tarve, kutina, kirvely, näppylät, rakkulat tai haavaumat sukuelinten alueella, alavatsakipu ja kuumeilu. Monet seksitaudeista ovat toisaalta oireettomia. Jos siis itsellä on ollut suojaamatonta seksiä ja/tai uusi seksikumppani, kannattaa hakeutua testeihin. Täältä voit lukea lisää siitä, miten pääsee seksitautitesteihin. Täältä voit lukea lisää tietoa seksitaudeista.
Yleisesti jos sukuelimissä on jotakin itseä huolettavia oireita, on hyvä hakeutua lääkärin vastaanotolle selvittämään oireiden syy. Täältä voit lukea lisää siitä, miten päästä lääkäriin.