Siirry sisältöön
Onko normaalia, että penis tai kivekset eivät ole kasvaneet 14-vuotiaana?
ID 279372
Hei, Olen 14v poika ja mietiskelin sitä että onko normaalia että penikseni tai kivekseni eivät ole kasvaneet ollenkaan mutta karvoitusta on sekä ääneni on möreämpi kuin ennen.

Asiantuntija vastaa
27.06.2022 klo 14:37 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Murrosiän kehitykseen kuuluu monenlaisia kehollisia muutoksia, kuten kasvupyrähdys, äänenmurros, karvoituksen kasvua ja sukuelinten kehitystä. Murrosikä ajoittuu poikatyypillisissä kehoissa yleensä 9-14-ikävuoden välille ja kestää keskimäärin 3-6 vuotta. Murrosiän kehityksestä voit lukea lisää täältä. Murrosiän vaikutuksista kehoon voit lukea lisää täältä.
Poikatyypillisissä kehoissa murrosikä alkaa usein kivesten kasvamisella, jonka jälkeen peniksen ja kivesten ympärille alkaa tulla häpykarvoja. Yleensä noin vuosi sen jälkeen penis alkaa kasvaa. Penis kasvaa puolesta vuodesta kahteen vuoteen ennen kuin se saavuttaa lopullisen mittansa. Voit lukea peniksestä lisää täältä. Kiveksistä voit taas lukea lisää täältä. On kuitenkin hyvä muistaa, että murrosikä on yksilöllinen asia ja se tapahtuu eri ihmisillä vähän eri tahtia.
Murrosiässä kehossa tapahtuvat muutokset voivat tulla hieman eriaikaisesti. Joskus jonkin kehonosan kasvu saattaa tauota, jotta toinen kehonosa voi kasvaa. Murrosiän kehitykseen ja sen kulkuun vaikuttavat perintötekijät, eikä murrosiän kehitystä voi itse nopeuttaa tai hidastaa. Aina kaikkia omassa kehossa tapahtuvia muutoksia ei välttämättä huomaakaan. Joskus myös kehonosat voivat näyttää aiempaa pienemmiltä esim. muiden kehonosien tai karvoituksen kasvusta johtuen.
Jos murrosiän muutokset ja muutosten tahti omalla kohdalla mietityttävät, kannattaa asiasta jutella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Kouluterveydenhuollon terveystarkastuksiin kuuluu myös murrosiän kehon muutosten seuranta. Kahdeksannen luokan laajasta terveystarkastuksesta voit lukea lisätietoa täältä.