Siirry sisältöön
Onko esinahkani normaali?
ID 263726
Moi, oon 14-vuotias poika, ja mulla on ongelmia esinahkan kanssa. Saan vedettyä esinahkan noin puoleen väliin, mutta loppuosa esinahkasta näyttää olevan ns. yhteenkasvanut terskaan. Näyttää siltä kuin se olisi vain yhtä ihoa, mutta joistakin kohdista se menee alemmas. Siinä kohdassa mistä esinahka ei mene enää alemmas näkyy jotain keltaista, mitä se on? Myös esinahassa on ollut jo lapsesta asti pieniä keltaisia ns. palloja, jotka näkyy kun vetää esinahkaa alaspäin, onko normaalia? Yritin netistä etsiä tietoa, mutta en aiheesta löytänyt mitään. Kiitos vastauksesta!

Asiantuntija vastaa
08.11.2021 klo 15:07 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Vastasyntyneellä esinahka on yleensä kiinni terskan pinnassa, ja peittää terskan kokonaan. Usein viimeistään murrosiässä peniksen kasvaessa, esinahka löystyy ja irtoaa terskan pinnasta. Peniksen alapuolella on ihopoimu, joka kiinnittää esinahan terskaan. Tätä ihopoimua kutsutaan frenulumiksi. Täältä voit lukea lisää frenulumista, ja peniksestä yleensäkin.
Useimmilla esinahka liukuu terskan taakse viimeistään murrosiässä peniksen kasvettua täyteen mittaansa. Mikäli esinahkaa ei saa vedettyä terskan taakse, kiinnikkeitä ei saa kovakouraisesti irrotella. Varomaton irrottaminen voi aiheuttaa arpeutumista, ja sen myötä peniksen tunnon heikkenemistä. Jos 16 ikävuoteen mennessä esinahka ei liu’u terskan taakse, tai asia muutoin mietityttää, kannattaa kääntyä asiassa lääkärin puoleen.
Esinahan alle kertyy kehon eritteitä ja kuollutta ihosolukkoa, ja siksi koko penis myös esinahan alta tulisi pestä lämpimällä vedellä päivittäin. Pesuun riittää esinahan vetäminen siihen saakka johon se helposti liikkuu.
Esinahka voi olla myös kireä tai ahdas, jolloin sitä ei saa vedettyä taaksepäin. Tällöin peniksen päivittäinen pesu esinahan alta ei välttämättä onnistu. Pesemättömyys voi aiheuttaa tulehduksia. Jos tulehduksia on toistuvasti, tai esinahan ahtaus aiheuttaa kipua, huolta tai vaivaa, kannattaa varata aika lääkärille. Monella esinahkaan liittyvät vaivat poistuvat itsekseen murrosikään mennessä. Esinahasta voit lukea lisätietoa täältä.
Terskan reunoilla voi olla pisaramaisia, ihonvärisiä tai hieman vaaleampia näppyjä, joita kutsutaan helmiäisnystyiksi. Nämä ovat tavallisia ja vaarattomia, ja ne pienentyvät usein ikää myöten.
Jos terskan ja/tai esinahan alueella esiintyy punoitusta, kutinaa, hilseilyä tai ihottumaa, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Terskan ja esinahan iho-oireisiin voi liittyä liiallinen peseminen, ihoalueen hautuminen, tulehdus tai ihosairaus. Täältä voit lukea lisää siitä, miten pääsee lääkäriin.