Siirry sisältöön
Olen rakastunut bestikseen, mitä teen?
ID 283872
Moi! Oon 15v tyttö ja tarvitsen apua. Mä noin vuos sitten tutustuin netissä mua 2 vuotta nuorempaan tyttöön joka on aivan ihana. Viime kesäkuussa me kummatkin alettiin kokemaan romanttisia tunteita toisiamme kohtaan ja päädyttiin pussailemasta pariin kertaan yms. Silloin hän kerto mulle että on ihastunut ja mä tunsin samoin. Me tykätään edelleen toisistamme ja mä oon miettiny että pitäisköhän mun pyytää sitä mun tyttöystäväks. Hän on kuitenkin samalla mun paras ystävä ja jos tulee ero voi mennä myös välit toisaalta rakastan tätä tyyppiä enemmän kuin ketään ennen ja todella haluaisin seurustella hänen kanssaan. Me myös asutaan noin 400km päässä toisistamme joten sekin olis haaste. Mitä mun pitäis tehä? Oon myös miettiny jos menisin lukioon sinne missä hän asuu mut se on niin kaukana ja mulla on siltä paikkakunnalta vaan yks toinen ystävä. Mut kannattaisko mun yrittää vai ei?

Asiantuntija vastaa
20.09.2022 klo 14:37 , Väestöliitto
Hei ja kiitos tärkeästä kysymyksestä. Kuulostaa ihanalta, että olette löytäneet toisenne.
Pohdit tilannettanne tosi hienosti ja monelta kantilta. Olette ihastuneita, ja mietit pyytäisitkö häntä tyttöystäväksesi. Lue lisää siitä, kuinka voi aloittaa seurustelusuhde tästä.
Mietit kuitenkin, että mitä jos teille tulee esimerkiksi välimatkan vuoksi ero ja menetät hänet. Onkin hienoa, miten suuressa arvossa pidät yhteyttänne.  Onneksi suhteissa voi olla niin monella tapaa. Vaikkakin välimatka on pitkä, onneksi on monia tapoja ylläpitää seurustelusuhteita. Ja joskus ratkaisut löytyvät vain elämällä elämää ja reagoimalla siihen, mitä vastaan tulee.
Ystävyys on loistava lähtökohta myös seurustelusuhteelle –  silloin kun molemmilla on toisiaan kohtaan romanttisia tunteita. Toki on totta, ettei kaikki seurustelusuhteet kestä ja tulee eroja.  Mietitkin, mitä jos teidän välit rikkoontuvat.  Se on kuitenkin asia, johon voi itse myös monella tavalla vaikuttaa. Ei seurustelusuhteen loppuminen automaattisesti estä ystävyyden jatkumista.
Nyt on varmasti hyvä hetki ottaa kaikki tämä puheeksi kyseisen tytön kanssa. On superjännittävää avata sydämensä ja kertoa omista tunteista. Mutta todennäköisesti puhumalla avoimesti ja kommunikoimalla löydätte yhdessä ratkaisuja ja vastauksia kysymyksiisi. Voit myös tulla juttelemaan asiasta ilmaiseen ja nimettömään seksuaalineuvontachattiimme, jonka aukioloajat löydät täältä.