Siirry sisältöön
Voiko ekat kuukautiset olla hyvin niukat?
ID 248704
Moi, oon 11-14v tyttö, ja en oo varma onko mulla alkanu menkat. Mulla siis oli noin kuukaus ja viikko sitten pieni veriläiskä mun alushousuihin. Seuraavana päivänä mulla tuli vaa ihan super vähän sitä ja seuraavina päivinä verta ei enää tullu. Mul ei ollu minkäälaisii kipuja, niin aattelin et oisko se voinu johtuu mistää muusta vai voiko ne olla niin epäsäännölliset ekoilla kerroilla?

Asiantuntija vastaa
12.04.2021 klo 09:32 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi, että voisiko olla, että sinulla on alkanut kuukautiset. Kerrot vähäisestä vuodosta sekä siitä, kuinka sinulla ei ollut kipuja lainkaan.
Tilanteesi kuulostaa siltä, että kyseessä tosiaan on ollut kuukautiset. Vuoto voi olla hyvin vähäistä ensimmäisellä kerralla, ja muutenkin vuodon määrä vaihtelee eri ihmisillä. Voit myös varautua siihen, että kuukautiset voivat olla murrosiässä epäsäännölliset, ja vuodon määrä voi vaihdella. Jos sinulla kuitenkin herää huoli kuukautisiin liittyen, niin kannattaa ottaa asia puheeksi kouluterveydenhoitajan kanssa.
Kerrot viestissäsi myös kuukautisten kivuttomuudesta. Ensimmäiset kuukautiset eivät välttämättä tuota minkäänlaista kipua. Ajan kuluessa on tavallista, että jonkinlaisia kipuja voi tulla, mutta on hyvä tietää ettei kuukautisten kuulu tuottaa kovaa kipua, joka estää elämästä. Kuukautiskipuja voidaan myös hoitaa. Jos sinulla myöhemmin ilmenee sellaisia kuukautiskipuja, jotka estävät sinua tekemästä tavallisia asioita, on hyvä ottaa kivut puheeksi kouluterveydenhoitajan luona.
Kuukautisten alkaminen itsessään on hieno asia, ja niistä puhuminen voi jännittää. Rohkaisen kuitenkin ottamaan asian puheeksi sinulle turvallisen aikuisen kanssa, oli sitten kyseessä huoltajasi, vanhempasi tai kouluterveydenhoitaja. Kuukautisten alkaminen on tuiki tavallinen asia ja osa murrosiän kehitystä.
Kuukautisista saat lisää tietoa täältä.
Kuukautisuojista löytyy tietoa täältä.
Hygieniasta kuukautisten aikaan voit lukea täältä.
Epäsäännöllisistä kuukautisista löydät tietoa täältä.
Löydät lisää tietoa murrosiästä, seksuaalisuudesta ja ihmissuhteista täältä.
Toivottavasti vastauksesta on apua tilanteeseesi!