Siirry sisältöön
Miten tulisi toimia, kun reissutöitä tekevä puo...
ID 255270
Miten tulisi toimia, kun reissutöitä tekevä puoliso riidan päätteeksi estää kaikenlaisen yhteydenpidon ollessaan työmatkalla. Lapset ikävöivät eikä puoliso reagoi edes välikäsien kautta lähetettyihin viesteihin ja sovitteluyrityksiin. Reissu kestää viikon. Miten käsitellä omaa ahdistusta ja avuttomuuden tunteita. Miten pysyä rauhallisena, jottei lähtisi vastaamaan samalla mitalla esimerkiksi ottamalla lapset ja lähtemällä mummolaan määrittelemättömäksi ajaksi. Tai ettei vedä liikaa ulkopuolisia mukaan yrittäessään saada yhteyden. Miten olla vetämättä johtopäätöksiä esimerkiksi erosta. Miten saada tilanne ratkeamaan ja rakentaa luottamus uudelleen mikäli parisuhdetta päätetään jatkaa. Taustalla pitempiaikaista tyytymättömyyttä ja kommunikaation haasteita.

Asiantuntija vastaa
29.07.2021 klo 13:32 - Vanhemmuuden asiantuntija , Seksuaaliterapeutti, terveydenhoitaja , Väestöliitto
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Yhteyden katkeaminen kumppaniin saattaa turvallisuudentunteesi uhatuksi. On ymmärrettävää, kun kokee itsensä hylätyksi, joutuu helposti paniikin valtaan. Tuolloin saattaa pohtia tai toteuttaa ratkaisuja, jotka voivat entisestään viedä teitä eri suuntiin toisistanne. Puolisosi saattaa kokea riitatilanteessa itsensä hylätyksi ja toimia tällä tavalla ikään kuin paniikissa. Turvattomuuden aiheuttama paniikki laukaisee herkästi taistele, pakene tai lamaannu reaktion kehossa ja mielessä.
Sillä miten molemmat toimitte yhteyden katkeamisen hetkellä, on erittäin suuri merkitys parisuhteellenne. Pystyttekö kääntymään ja yrittämään yhteyden luomista uudelleen? Mikäli ette pysty, tuloksena on helposti riitoja, jotka noudattavat tiettyä kaavaa. Kyse on niin sanotuista ”kielteisistä kehistä”. Jos nämä kehät saavat liikaa tilaa parisuhteessa, molemmat alkavat tuntea itsensä yksinäiseksi ja parisuhde alkaa tuntua yhä turvattomammalta. Herää epäilys, onko kumppanisi sinua varten, arvostaako hän sinua ja laittaako hän sinut etusijalle.
On tärkeää pohtia, mistä oikeastaan riitelette, kun ajaudutte konfliktiin? Jokaisen tavallisen riidan takana on aina jokin suurempi asia. Kumpikin saattaa kysyä mielessään ”Olenko sinulle tärkeä?” ”Välitätkö sinä minusta?”
Voi olla aika miettiä, miten kumpikin teistä ottaa vastuuta parisuhteen vaalimisesta. Tämä ei ole helppoa ruuhkavuosina, mutta ihminen ei kestä kovin pitkään sitä, että läheisyys ja intiimi yhteys omaan puolisoon heikkenee tai katkeaa. Miten kumpikin ottaa vastuuta toisen huomioimisesta ja koskettamisesta, kiitoksesta ja arvostuksen osoituksista?
Luottamus on parisuhteen peruspilari, ilman sitä suhteen jatkaminen käy pitkässä juoksussa vaikeaksi. Luottamuksen uudelleen rakentamiseen tarvitaan teidän molempien sitoutumista. Luottamusta rakentaessa tulee osoittaa toiselle, että on luottamuksen arvoinen ja toisen puolestaan uskaltaa antaa uusi mahdollisuus kaikkien pettymysten jälkeen. Luottamuksen rakentaminen onkin usein hyvin hidas prosessi.
Kysymyksessäsi ei käynyt ilmi, onko kumppanisi sitoutunut työstämään asioita välillänne. Ajattelen, että on hyvin vaikeaa lähteä rakentamaan suhdetta, jos toinen ei ole tähän sitoutunut. Se on ikään kuin ammentaisit kaivosta vettä, ja eräänä päivänä kaivosi onkin tyhjä. On tärkeää, että pidät omista rajoistasi kiinni, voidaksesi itse hyvin. On hyvä ilmaista selkeästi toiselle se, ettet hyväksy suhteessa tällaista käytöstä ja, että asian pitää muuttua. Vain kumppanisi voi tehdä muutoksen omassa toiminnassaan. Usein syvempien tunnetarpeiden ja kiintymyssuhdehaavojen ymmärtäminen voi auttaa tiellä muutokseen.
Lue myös:
Mitä tarkoittaa, sinä tarvitset rajat?
Kiintymystyylit parisuhteessa
On hyvin ymmärrettävää, että koet ahdistusta tilanteessa, jossa haluaisit luoda sovintoa, mutta toinen pitää hiljaisuutta yllä. Ajattelen, että on hyvä katsoa tunteitasi myötätuntoisesti, sillä niillä on sinulle tärkeä viesti kerrottavana- sinulla on turvaton, huono-olo tällä hetkellä suhteessasi. Onkin tärkeää pohtia, myös omia arvoja. Millaisia asioita toivoisit parisuhteelta ja onko tässä suhteessa niitä elementtejä, joita toivoisit itseäsi tyydyttävän parisuhteen sisältävän? Onko niitä mahdollista lähteä rakentamaan tämän kumppanin kanssa?
”Radiohiljaisuuden” pitäminen on yksi henkisen väkivallan muoto. Toisaalta hiljaisuus on myös viestintää. Mitä miehesi haluaa viestiä tällä tavalla? Hiljaisuus voi tarkoittaa ”Olen loukkaantunut. Olen huolissani meistä, olen keinoton!”
On ikävää, että lapset ovat joutuneet sijaiskärsijöiksi tilanteessa. On tärkeää, että tuet heitä ikävän hetkellä parhaasi mukaan. Se, että osoitat välittäväsi heistä ja heidän tunteistaan, auttaa heitä nyt ja myöhemmässäkin elämässä vaikeita asioita ja tunteita kohdatessaan. Omasta hyvinvoinnistasi ja jaksamisesta on tärkeää pitää huolta lastenkin vuoksi.
Kannustan teitä tekemään paarisuhteen laatutestin. Se voi toimia hyvänä keskustelun avaajana välillänne.
Parisuhteen laatutesti
Suosittelen kysymyksesi pohjalta myös avun hakemista tilanteeseenne. Väestöliitolta löydätte maksuttomia palveluita parisuhteen tueksi, sekä maksullisia terapiapalveluita.
Väestöliiton maksuttomat palvelut parisuhdekysymyksiin
Väestöliiton terapiapalvelut
Halutessasi voit lukea ja tutustua seuraaviin kursseihin ja artikkeleihin, joista voi olla apua tilanteeseenne.
Tunnekeskeinen parisuhdekurssi
Pidä minut lähelläsi
Kiintymystyylit parisuhteessa
Minä ja me parisuhteessa verkkokurssi
Toivottavasti pääsette näillä alkuun asioiden käsittelyssä. Paljon voimia ja jaksamista!