Siirry sisältöön
Mistä verinen vuoto yhdynnän jälkeen voisi johtua?
ID 297824
Mistä voisi johtua verinen/ ruskea vuoto yhdynnän jälkeen. Syön minipillereitä, mutta jo ennen tätä minulla on tullut veristä vuotoa yhdynnän jälkeen ja lisäksi emättimessäni on pieni haava joka aukeaa lähes aina yhdynnässä. Seksitaudin mahdollisuus on olemassa, mutta pidän sitä aika epätodennäköisenä. Olen käynyt gynelle ja siellä selvisi alkava endometrioosi ja sain lisäksi lääkkeet johonkin tulehdukseen, mutta epäilen ettei ne tulleet oikein, koska ne määrättiin ruskean vuodon jälkeen ja vuoto alkoi yhdynnän jälkeen ensin verisenä ja sitten muuttuen ruskeaksi. Sukupuoli taiti testeihin hakeutuminen pelottaa, enkä tiedä miten tai mistä kannattaisi hakeuta niihin. Lisäksi olen miettinyt voisiko verinen vuoto liittyä endometrioosiin tai mistä muusta se voisi johtua, enkä löydä siitä kunnolla tietoa. Lisäksi aina aukeava haava rajoittaa paljon seksielämää ja en tiedä kuinka sitä pitäisi hpitaa tai kuinka pääsisin eroon siitä.

Asiantuntija vastaa
22.08.2023 klo 08:36 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi verisestä vuodosta yhdynnän jälkeen pohtien mahdollisia syitä siihen. Kerrot myös, että sinulla on jokin haava emättimessä, joka aukeaa toistuvasti yhdynnässä. Olet myös käynyt lääkärissä, ja saanut lääkkeet jonkin tulehduksen hoitoon. Pohdit myös seksitautien mahdollisuutta sekä pelkoa liittyen seksitautitesteihin menemiseen.
Lähtökohtaisesti tämäntyyppisissä toistuvissa vuodoissa on tärkeää hakeutua terveydenhuoltoon. Seksitautien mahdollisuus on hyvin tärkeää poissulkea silloin, kun riski niiden saamiseen on ollut olemassa. Seksitaudit voivat tarttua erilaisissa seksitavoissa, joissa ei ole käytetty kondomia tai suuseksisuojaa, ja limakalvot ovat olleet kontaktissa toisiinsa tai eritteitä on päätynyt limakalvoille. Lisäksi tilanteessasi kannattaa selvittää, mihin tulehdukseen sait hoidon ja liittyikö lääkärin arvio tulehduksesta vuotoon, jota sinulla on edelleen yhdynnän yhteydessä. Viestissäsi ei käy ilmi, mikä tulehdus oli/on kyseessä. On kuitenkin yleisesti ottaen tärkeää, että erilaiset tulehdukset hoidetaan lääkärin ohjeiden mukaisesti ja mikäli oireet eivät poistu kuuriluontoisella hoidolla, kannattaa lääkäriin hakeutua uudelleen. Tiedot tulehduksesta ja sen hoidosta saattavat löytyä Oma kannasta, johon kirjaudutaan esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
On tavallista, että seksitautitesteihin hakeutuminen pelottaa ja jännittää. Tässä onkin tärkeää pohtia sitä, mikä auttaisi sinut pääsemään pelon yli niin, että kävisit seksitautitesteissä varmuuden vuoksi. Voit esimerkiksi tulla hakemaan rohkaisua meidän seksuaalineuvontachatista, joka palvelee ma-to klo 14-18. Chatin löydät täältä. Voit myös pohtia esimerkiksi arvojasi terveydestä huolehtimisen suhteen sekä sitä, minkälainen käyttäytyminen arvojesi mukaista terveydestäsi huolehtiessa. Usein ihmisille on tärkeää pitää huolta omasta ja seksikumppanin terveydestä, ja tämän arvon mukainen käyttäytyminen voi tarkoittaa esimerkiksi seksitautitesteissä käymistä. Seksitaudit testaamalla voit huolehtia sekä omasta että seksikumppanin terveydestä. Seksitautien testaus itsessään on melko nopeaa ja vaivatonta. Se on pienen pieni hetki elämästäsi, joka kuitenkin voi tarjota sinulle hyvin helpottavan tiedon siitä, voiko seksitauti selittää vuodon.
Seksitautitesteihin pääsee omalla terveysasemalla tai sukupuolitautien poliklinikalla. Käytäntö käsittääkseni on se, että sukupuolitautien poliklinikalle hakeudutaan ensisijaisesti niissä tilanteissa, kun on oireita. Sinun tilanteessasi voit kysyä terveydenhuollon neuvonnasta, että kumpaan sinun kannattaisi hakeutua. Seksitauteihin liittyvät testauskäytännöt voivat myös hieman vaihdella paikallisesti, mutta julkisen terveydenhuollon neuvontanumero auttaa sinua näissä kysymyksissä. Mikäli olet alaikäinen etkä halua kertoa testauksesta vanhemmillesi, voit kertoa sen terveydenhuollossa.
Mikäli vuoto ei selity seksitautitartunnalla (mikä on hyvin mahdollista), on tärkeää selvittää lääkärin näkemys siihen, mistä vuoto voisi johtua. Tiedetään, että esimerkiksi endometrioosi voi aiheuttaa välivuotoja kuten myös minipillereiden käyttö. Kerrot kuitenkin, että sinulla on ollut vuotoa yhdynnän yhteydessä jo ennen minipillereiden käyttöä. Lisäksi emättimen limakalvot voivat hankautua joillakuilla herkästi rikki, mihin voi vaikuttaa esimerkiksi hormonaalinen ehkäisy. Gynekologi voi tarkistaa limakalvojen kunnon sekä antaa arvionsa siitä, mihin vuoto voisi liittyä. Hoito ja vuodon ennaltaehkäisy riippuvat siitä, mistä vuoto johtuu. Kun kyse on pelkästään hankauksesta johtuvasta haavasta, voi liukuvoiteen käytöstä olla apua tilanteeseen. Kuvaamasi tilanne ei kuitenkaan kuulosta siltä, että kyse olisi ainoastaan tästä, mikäli vuoto jatkuu eikä hetkessä tyrehdy. Haavauman vuoto on myös todennäköisesti kirkasta verta. On myös todella tärkeää, että limakalvojen antaa rauhassa parantua ennen kuin ryhtyy yhdyntään uudelleen, jotta sama haava ei aukea yhä uudelleen vaan ehtii parantua. Limakalvot sinänsä parantuvat yleensä nopeasti, kun niille antaa mahdollisuuden parantua.
Kannustan sinua olemaan rohkeasti yhteydessä terveydenhuoltoon, jotta voit saada vastauksen tilanteeseesi. Valitettavasti tämäntyyppinen tilanne ei selviä meidän palveluissa vaan vaatii kliiniset tutkimukset. Voimme kuitenkin käsitellä esimerkiksi seksitautitesteihin liittyvää pelkoa sekä eteenpäin hakeutumista seksuaalineuvontachatissa.
Täältä näet, miten pääsee seksitautitesteihin.
Täältä näet, miten seksitaudit tarttuvat ja testataan.
Täältä löydät lisää tietoa seksitaudeista.
Täältä löydät lisää tietoa endometrioosista.