Siirry sisältöön
Miten pääsee seksitautitesteihin?
ID 215092
Hei, haluaisin käydä seksitauti testeissä ihan vaan varmistamassa ettei mulla oo mitään mut mietin et miten teen sen. Et voinko mennä terveyskeskukseen jonottamaan ja sitte kertoo siellä että haluasin seksitautitesteihin, vai pitääkö minun varata aika sinne. Ja näkeekö vanhempani sitten testien tulokset? Entä miten kysyä sitä seksitautitesteihin pääsyä, siis niiku et miten kysyisin sitä, mitä sanon. Vai sanonko vaa yksinkertasesti et haluaisin seksitautitesteihin?

Asiantuntija vastaa
30.09.2020 klo 10:10 , Väestöliitto
Moi ja kiitos kysymyksestäsi!
Seksitautitesteihin pääsee terveyskeskuksessa, sukupuolitautien poliklinikalla ja yksityisillä terveysasemilla. Se, miten testeihin pääsee, vaihtelee kunnittain, joten sinun kannattaa soittaa paikalliselle terveysasemalle, ja kysyä sieltä asiaa. Tällä hetkellä myös koronatilanne voi vaikuttaa testauskäytäntöihin, joten siksikin kannattaa soittaa ensin.
Pohdit viestissäsi sitä, että miten seksitautitesteistä voisi kysyä puhelimessa. Moni voi kokea hyvin jännittäväksi sen, että kysyisi asiasta. On kuitenkin hyvä tietää, että kyseessä on hyvin tavallinen asia terveysaseman työntekijöille, ja testeissä käymisellä osoitat sen, että haluat pitää huolta omasta ja seksikumppaneidesi terveydestä. Voit siis soittaessasi yksinkertaisesti sanoa, että haluaisit käydä seksitautitesteissä. Nuorella on myös oikeus yksityisyyteen terveyteensä liittyvissä asioissa eli voit sanoa testauksen yhteydessä, ettet halua, että tietoja seksitautitestauksesta luovutetaan vanhemmalle tai huoltajalle.
Seksitautitesteissä on hyvä käydä, jos on ollut seksiä ilman kondomia tai suuseksisuojaa. Seksitaudit ovat usein oireettomia, joten oireita ei kannata jäädä odottelemaan. Seksitautitestit tulee ottaa seksitapojen mukaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että näytteet tulee ottaa niistä paikoista, joissa on ollut limakalvokontakti tai eritteitä on päätynyt limakalvoille. Jos esimerkiksi olet antanut suuseksiä ilman, että käytössä on ollut kondomi tai suuseksisuoja, tulee näyte ottaa nielustasi. Näytteenotossa sinulta todennäköisesti kysytään seksitavoistasi, mutta mikäli ei kysytä, niin kannattaa itse ottaa puheeksi erilaisten seksitapojen vaikutus testaukseen. Valitettavasti terveydenhuollossa ei aina oteta näytteitä oikeista paikoista niin kuin pitäisi, ja sitä kannattaa osata itse vaatia.
Seksitaudeista testataan klamydia ja tippuri seksitapojen mukaisesti sekä hiv ja kuppa verinäytteellä. Seksitaudeista klamydia ja tippuri voidaan testata 1-3 viikkoa viimeisimmästä seksitilanteesta, jossa ei ole ollut käytössä suojaa. Kuppa voidaan testata kolme viikkoa suojaamattoman seksitilanteen jälkeen. Hiv-testin tulos on varma vasta kolme kuukautta suojaamattomasta seksitilanteesta, mutta jo kuukauden kuluttua seksitilanteesta, tulos on lähes varma. Samalla myös totean, että tippuri, kuppa ja hiv ovat harvinaisia seksitauteja Suomessa eli tartunta niiden suhteen on todella epätodennäköistä ja riippuu riskitilanteesta.
Genitaaliherpes ja HPV:n aiheuttama kondylooma todetaan yleisimmin oireiden perusteella. Niitä ei siis testata seksitautitesteissä. Myös hepatiitit testataan tarpeen mukaan.
Toivottavasti vastauksestani on apua sinulle! Voit myös tulla seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan asiasta, mikäli jokin vielä mietityttää.