Siirry sisältöön
Mistä rusehtava vuoto keskellä kuukautiskiertoa voi johtua?
ID 249247
Hei! Mistä voi johtua keskellä kuukautiskiertoa tuleva niukka rusehtava vuoto? Onko se normaalia? Nyt on kuukautiskiertoni 16pv, ja kuukautisten alkuun pitäisi olla vielä 14pv. Mitään muita oireita ei ole. Alavatsaan ei satu eikä mitään muutakaan. Vuoto ei haise millekkään. Olen ollut viimeksi yhdynnässä 3 tai 2 päivää sitten, ja käytössä on ollut kondomi, ja sitä on käytetty oikein. Silti heti ensimmäisenä mielessä että mitä jos tämä on jotain raskauteen liittyvää… Auttakaa!😟

Asiantuntija vastaa
19.04.2021 klo 11:15 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Pohdit kysymyksessäsi kuukautiskierron keskellä esiintyvää rusehtavaa vuotoa. Rusehtava vuoto voi johtua monesta syystä. Rusehtava vuoto kuukautiskierron puolivälin paikkeilla voi liittyä esimerkiksi ovulaatioon. Ovulaatioon liittyvä vuoto on niukkaa, muutaman päivän kestävää vuotoa. Ovulaatioon liittyvä vuoto ei ole vaarallista, eikä sille tarvitse tehdä mitään. Ovulaatiosta voit lukea lisää täältä.
Toisinaan rusehtava vuoto voi kertoa myös emätintulehduksesta. Mikäli vuoto jatkuu, tai sinulle tulee muita oireita kuten kipua alavatsassa, kirvelyä/kutinaa emättimessä, ole yhteydessä lääkäriin, jotta mahdollinen tulehdus voidaan hoitaa. Täältä voit lukea lisää siitä miten pääsee lääkäriin.
Rusehtava vuoto voi jossain tapauksissa olla merkki myös seksitaudeista. Mikäli seksitautien mahdollisuus on olemassa, tulee ne sulkea pois seksitautitesteillä. Täältä voit lukea lisää siitä, miten seksitautitesteihin pääsee.
Kondomi on oikein käytettynä hyvin luotettava ehkäisykeino. Mikäli raskauden mahdollisuus mietityttää kovasti, voit tehdä raskaustestin. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti 3 viikon kuluttua yhdynnästä tai silloin kun kuukautiset ovat myöhässä. Raskaustestistä voit lukea lisää täältä.
Toivottavasti tästä vastauksesta oli sinulle apua. Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.