Siirry sisältöön
Mistä johtuu seksin jälkeinen verenvuoto emättimestä ja polte virtsatessa?
ID 306426
Mistä johtuu seksin jälkeinen verenvuoto emättimestä ja kirvely/polte virtsatessa n. Päivän ajan yhdynnän jälkeen? Yhdyntä saatta alkuun sattua, mutta kipu helpottaa nopeasti. Seuraavan kerran ikävään tunteeseen havahtuu vessassa käydessä. Kipu on todella paikallista ja tuntuu kohdun suulla/ kohdunkaulassa. Mistä tämä johtuu ja mikä tähän voisi auttaa?

Asiantuntija vastaa
05.04.2024 klo 11:24 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotosta. Mietit viestissäsi syitä yhdynnän jälkeiselle verenvuodolle ja epämukavalle tunteelle. Oireet voivat selittyä erilaisilla asioilla, joista kerron seuraavaksi vähän lisää. Suosittelen sinua kuitenkin jo tässä vaiheessa varaamaan ajan esim. ehkäisyneuvolaan tai lääkärin vastaanotolle, sillä osa oireiden syistä on hyvä poissulkea lääkärin vastaanotolla. Voit lukea lisää lääkäriajan varaamisesta artikkelistamme.
Seksin jälkeinen verenvuoto emättimestä ja kirvely/polte virtsatessa n. päivä yhdynnän jälkeen, voi johtua limakalvojen ja virstaputken suun ärtymisestä yhdynnässä. Jos limakalvoon tulee nirhaumaa tai haava, se voi vuotaa hieman verta. Virtsaamiseen liittyvä oire aiheutuu usein myös virtsaputkeen osuneesta hankauksesta. Se voi mennä päivässä itsestään ohi, mutta joissakin tilanteissa se voi kehittyä virtsatieinfektioksi, jolloin oireet jatkuvat ja yleensä pahenevat. Tällaisia hankauksesta johtuvia oireita voi ennalta ehkäistä ja vähentää käyttämällä seksissä liukuvoidetta. Voit lukea liukuvoiteesta tarkemmin artikkelistamme.
Jos seksiin liittyy kipua jo yhdynnän aikana,  on sellaisenkin kivun syy hyvä selvittää. Silloin liukuvoiteen käyttö ei ole ensisijainen seksiin liittyvien kipujen helpottaja. Liukuvoide ei korvaa kiihottumista, joka esimerkiksi saa emättimen limakalvot kosteiksi. Seksiin liittyvä kipu voi liittyä tulehduksiin tai muihin gynekologisiin sairauksiin tai tiloihin. Sitä kannattaa myös lähteä selvittelemään lääkärin vastaanotolta. Lue lisää emätinyhdyntään liittyvästä kivusta artikkelistamme.
Seksiin liittyvä verenvuoto voi johtua myös seksitaudista tai muusta infektiosta, jotka voidaan poissulkea seksitautinäytteillä ja lääkärin tutkimuksella. Mainitsit viestissä myös paikallisen kivun tunteen kohdunsuulla. Se voi selittyä seksiasennolla, eli penis tai seksiväline voi osua kohdunnapukkaan, joka voi tuntua epämukavalta, tai sitten esimerkiksi tulehduksella.
Kuten huomaat, niin on mahdotonta ilman tarkempia tietoja auttaa sinua tässä tätä enempään. Toivon kuitenkin, että vastauksesta on sinulle apua ja varaat ajan lääkärin vastaanotolle. Halutessasi voit tulla keskustelemaan tästä lisää myös seksuaalineuvontachattiimme.