Siirry sisältöön
Miltä normaali valkovuoto tuoksuu?
ID 273709
Moi! Miltä normaali valkovuoto haisee, vai haiseeko se millekään? Huomasin, että valkovuotoni haisi hieman epämiellyttävälle, ja ajattelin sen johtuvan bakteerivaginoosista, koska minulla on ollut se aiemmin. Kävin ostamassa apteekista siihen lääkkeen. Lääkettä pitää käyttää vähintään 5 päivän ajan, ja nyt on kolmas päivä meneillään, mutta valkovuotoni haisee edelleen epämiellyttävältä… Mistä muusta se voisi johtua kuin bakteerivaginoosista, vai onko se ihan normaalia? Tuntuu, että se haju tulee välillä jopa housujen läpi ja nolottaa jos joku muu haistaa sen myös… Pidän alapään hygieniasta hyvää huolta, joten en usko hajun johtuvan siitä!

Asiantuntija vastaa
28.03.2022 klo 13:36 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi huolestasi liittyen valkovuodon hajuun.
Sukuelimillä ja valkovuodolla on aina ominainen tuoksu, jota ei kannata yrittää esimerkiksi pestä pois. Valkovuotoa tulee jokaisesta emättimestä, ja sen tarkoituksena on puhdistaa emätintä ja pitää sukuelimet kosteana. Täältä löydät lisää tietoa valkovuodosta.
Muutokset valkovuodon tuoksussa (tai koostumuksessa) tai tuoksun muuttuminen epämiellyttäväksi voi kuitenkin olla esimerkiksi bakteerivaginoosin oire, jota olet epäillyt. Bakteerivaginoosissa on kyse emättimen bakteeritasapainon häiriöstä, josta voit lukea lisää täältä.
Kerrot viestissäsi käyttäneesi lääkettä tilanteen hoitoon. Viestissäsi ei käy ilmi, tarkoitatko käyttämilläsi lääkkeillä ilman reseptiä saatavia maitohappobakteeripohjaisia valmisteita vai lääkärin määräämiä reseptipohjaisia lääkkeitä. Kerrot, että kolmen päivän käytön jälkeen haju ei vielä ole lieventynyt.
Mikäli käytössäsi on maitohappobakteeripohjaiset valmisteet eivätkä oireet helpota vajaan viikon kuluessa, on hyvä ottaa yhteys lääkäriin. Voit soittaa terveyskeskuksen neuvontaan ja varata ajan lääkärille. Lääkärille pääsee myös yksityisillä terveysasemilla. Mikäli käytössäsi on lääkärin määräämä reseptillä satu lääke, on tärkeää lukea lääkkeen pakkausseloste, ja käyttää lääkettä siinä neuvotulla tavalla. Mikäli lääke ei auta, on aika konsultoida asiassa lääkäriä. Kyse ei kuitenkaan välttämättä ole bakteerivaginoosista, mutta toisaalta oireiden lieveneminen voi joskus viedä aikaa. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Kerrot viestissäsi huolehtivasi hyvästä hygieniasta eli haju ei voi liittyä siihen. On myös tärkeää huolehtia siitä, ettei sukuelimiä pese liikaa. Tavallisesti sukuelinten pesuun riittää ulkoisten sukuelinten huuhtelu lämpimällä vedellä kerran päivässä. Vettä ei saa ruiskuttaa emättimeen. Liian tiheät pesut sekä saippuan käyttö voi altistaa tulehduksille ja bakteerivaginoosille, sillä tällöin normaalin bakteerikannan toiminta häiriintyy. Täältä voit lukea lisää sukuelinten pesusta. On myös hyvä nukkua ilman alushousuja ja suosia luonnonmateriaaleja sekä väljiä malleja alushousuvalinnoissa, jotta ulkoiset sukuelimet eivät haudu tai limakalvoalueet eivät hankaudu. Kannattaa välttää pikkuhousunsuojien käyttöä muulloin kuin kuukautisten aikana. Näin toimimalla voit ennaltaehkäistä tulehduksia ja bakteerivaginoosia.
Toivottavasti vastauksesta on apua tilanteeseesi!