Siirry sisältöön

Kun tunteet ottavat vallan

Julkaistu 06.03.2020 - Tuottanut Pelastakaa Lapset ry
Tuleeko teidän perheessänne koskaan erimielisyyksiä siitä, milloin puhelin laitetaan pois?

Monille lapsiperheille taistelu digilaitteen tai pelikonsolin pois laittamisesta on tuttu ilmiö. Tilanne herättää turhautumista niin vanhemmissa kuin lapsissakin ja pahan mielen kehä syntyy joskus helposti. Seuraavaksi esitellään muutama vinkki, joilla kiukkua voi yrittää suitsia.

1) Sopikaa, kuinka kauan ruutua voi kulloinkin käyttää. Sopikaa myös siitä, että laitteista luovutaan rauhallisesti, kun ruutuaika täyttyy. Tämä ei tietenkään takaa, että kaikki sujuu sovitusti, mutta ainakin teille on tarjolla toinen toimintamalli huutamisen tai voimasanojen rinnalle.

2) Ilmoita viisi minuuttia ennen määräaikaa, että pian on aika laittaa digilaite pois. Ajastimen käyttö voi auttaa teitä molempia pysymään sovitussa ajassa. Ajankulun hahmottamista helpottaa, jos ajan kulumisen näkee esim. viisarikellosta.

3) Pysy itse rauhallisena. Tunnista omat ajatuksesi, tunteesi ja toimintatavat, jotka johtavat tilanteen kärjistymiseen. Hengitä syvään ja rauhallisesti äläkä provosoidu.

4) Toimi päättäväisesti mutta ystävällisesti. Aikuisena sinun tehtäväsi on vetää rajat ja turvata esimerkiksi ravinnon saanti, lapsen koulutehtävien tekeminen ja riittävä uni. Digilaitteiden käytön rajaaminen on lapsen suojelemista eikä ilkeyttä. Sitä on hyvä korostaa tarvittaessa myös lapselle.

Tehtävät

Kun tunteet kärjistyvät

Suunnittele, miten seuraavan kerran toimit tilanteessa, jossa tunteet ottavat vallan. Mistä tunnistat, että alat itse ärtyä?

Koeta samastua lapsen kokemusmaailmaan. Miltä sinusta tuntuisi hänen asemassaan? Lapsi ei ole pieni aikuinen, vaan vaatii jäsenneltyä konkreettista tietoa ja apua tilanteissa toimimiseen.

Voit pohtia omia ajatuksiasi ja tunteitasi lapsen digilaitteiden käyttöön liittyen alla olevien kysymysten avulla. Kun lapsen digilaitteiden käyttö tai esimerkiksi niihin liittyvän sopimuksen noudattamatta jättäminen saa tunteet kuohumaan, mieti:

1) mitä ajatuksia minussa herää?
2) mitä tunteita minussa herää?
3) mikä minua eniten ärsyttää siinä että lapsi ei halua lopettaa pelaamista
4) miten sanoittaisin lapselle tunteeni ja ajatukseni?

Entä

1) mitä luulen, mitä ajatuksia lapsellani mahdollisesti herää?
2) mitä luulen, mitä tunteita lapsellani herää?
3) mitä luulen, miksi lapsi ehkä kokee näitä tunteita ja ajatuksia?
4) mihin minun mielestäni lapsi pyrkii?

Kun olet käynyt kysymykset läpi itse, voitte myös keskustella rauhallisessa tilanteessa lapsen kanssa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita digilaitteiden käyttöön ja niiden rajoitukseen liittyy.

Osaako lapsi kertoa, miksi hänen on esimerkiksi vaikeaa lopettaa digilaitteen käyttöä? Millaisia tunteita hänellä herää, kun häntä käsketään laittamaan digilaite pois? Tai mikä olisi lapsen mielestä hyvä tapa toimia, kun peliaika päättyy?

Tehtävä 6

    Lähetettyjä vastauksia voidaan käyttää Pelastakaa Lapset ry:n viestinnässä mutta kuitenkin niin ettei yksittäisiä vastaajia ole mahdollista tunnistaa.
Tehtävät

Kun peliaika loppuu

Kuvitellaan, että olette sopineet peliajan loppuvan klo 19. Kello on 18:55. Lapsi pelaa kuulokkeet päässä eikä osoita mitään merkkejä siitä, että peli olisi loppumassa.

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Lapsen viisi toivetta eroaville vanhemmille

Vanhempien ero on myös lapsen kriisi. Eroavat aikuiset voivat sitä omalla toiminnallaan syventää tai madaltaa. Parhaimmillaan vanhemmat...

Puhutaan rahasta osa 2: Raha-asioista puhuminen lapsen kanssa

Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua rahasta ikätasoisesti. Lapsille voi kertoa perheen rahatilanteesta ja siitäkin, että ei ole varaa...

Nuoren itsenäistyminen haastaa vanhemman muutokseen

Itsenäistyvä nuori haastaa myös vanhempaa itsenäistymään. Vanhemman tehtävä on sekä tukea nuorta hänen itsenäistymisessään että kantaa...