Siirry sisältöön

Minä, digivanhempi

Julkaistu 06.03.2020 - Tuottanut Pelastakaa Lapset ry
Millaisena digivanhempana pidät itseäsi?

Jokainen ihminen on erilainen ja suhtautuu digilaitteisiin ja niiden käyttöön omalla tavallaan. Monelle teknologia on ihana apu arkeen ja digilaitteita sekä uusia sovelluksia käytetään mielellään. Samaan aikaan digitalisaatioon voi liittyä ärtymystä ja monia outouksia. Lasten ja nuorten käyttämä sanasto ja sovellusten nimet saavat pään pyörälle ja digilaitteiden käyttämisestä syntyvät ristiriidat tuntuvat loputtomilta.

Digivanhempana oleminen ei aina ole helppoa. Mistä tietää, milloin täytyy vetää tiukat rajat ja missä asioissa voi höllätä? Digilaitteiden käyttöön ei ole olemassa yhtä oikeaa mallia tai toimivaa tapaa. Parhaiten omalle perheelle sopivat säännöt saa selville tutkimalla yhdessä, mitä digilaitteilla tehdään, mihin ja miksi niitä käytetään ja miten digilaitteiden käyttö vaikuttaa koko perheen arkeen ja yhteisiin hetkiin.

On hyvä pitää mielessä, että aikuisella on mahdollisuus oppia lapsestaan jotakin aivan uutta tämän digilaitteiden käytön kautta. Milloin lapsi on viimeksi näyttänyt sinulle katsomansa tubevideon? Milloin olet itse viimeksi kysynyt lapselta mahdollisuutta tulla seuraamaan hänen digipelaamistaan? Milloin olette viimeksi yhdessä jutelleet siitä, millaiset hassut kuvat lasta digilaitteella naurattavat?

Omaa digivanhemmuutta on hyvä pysähtyä välillä pohtimaan. Miten digi näkyy vanhemmuudessasi? Millaisena digivanhempana lapsi pitää sinua?

Tehtävät

Millainen digivanhempi olen?

Millainen vanhempi koet olevasi digiasioissa ja miten suhtaudut digitaalisiin laitteisiin ja ympäristöihin? Oletko esimerkiksi rento, tiukka, osallistuva, poissaoleva, utelias tai varautunut?

Tehtävä

Tehtävä 1

  • Olenko aktiivinen vai jättäydynkö sivuun?
    Voit aloittaa pohtimalla, kuinka paljon olet läsnä lapsen digiarjessa. Kuinka paljon teette yhdessä ja puhutte digitaalisuuteen liittyvistä asioista? Arvioi, kuinka aktiivisesti osallistut lapsen digiarkeen tällä hetkellä. Luku 1 tarkoittaa passiivista poissaoloa ja täydellistä tietämättömyyttä siitä mitä lapsi digilaitteellaan tekee ja luku 10 erittäin aktiivista, kyselevää ja lapsen kanssa yhdessä digilaitteen ominaisuuksia ihmettelevää otetta.
  • Rajoitanko vai sallinko?
    Arvioi asennettasi lapsen laitteiden käyttöön. Oletko ennemmin salliva vai rajoittava? Riippuuko sallivuus tai rajoittavuus päivästä ja omista tunteistasi? Onko jonkin digilaitteeseen liittyvän asian suhteen helpompi olla rento? Miksi? Arvioi jälleen, kuinka paljon rajoitat tai sallit lapselle digilaitteiden käyttöä. Voisitko rajoittaa vielä enemmän? Mihin rajoitukset perustuvat? Voisitko olla sallivampi joissakin asioissa? Luku 1 tarkoittaa hyvin tiukkoja rajoja ja digilaitteen käyttöön liittyvien kieltojen määrää. Luku 10 tarkoittaa hyvin sallivaa suhtautumista lapsen digilaitteiden käyttöön, rajoituksettomuutta ja sitä, että lapsi saa tehdä laitteellaan lähes mitä tahansa hän haluaa.
  • Tehtävä oli mielestäni
    Lähetettyjä vastauksia voidaan käyttää Pelastakaa Lapset ry:n viestinnässä mutta kuitenkin niin ettei yksittäisiä vastaajia ole mahdollista tunnistaa.
Tehtävät

Millaisena muut sinut näkevät?

Mitä mieltä lapsesi, kumppanisi tai toinen aikuinen oli?

Tehtävä 2

  • Kun olet itse miettinyt, millainen digivanhempi olet omasta mielestäsi, voit pyytää lastasi tai kumppaniasi arvioimaan sinua samoissa asioissa. Arvioiko hän sinut erilaiseksi kuin itse ajattelit? Jos lapsen on hankala kuvailla sinua sanoin, voit myös pyytää, että lapsi kuvailee digivanhemmuuttasi jollakin emojilla (hymiöllä) ja perustelee valintansa. Kerro halutessasi alapuolella, erosivatko käsityksenne tai mitä emojia lapsi käytti!
  • Tehtävä oli mielestäni
    Lähetettyjä vastauksia voidaan käyttää Pelastakaa Lapset ry:n viestinnässä mutta kuitenkin niin ettei yksittäisiä vastaajia ole mahdollista tunnistaa.

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Vanhemmuus ja parisuhde

Tervetuloa keskustelemaan vanhemmuuteen tai parisuhteeseen liittyvistä asioista Väestöliiton asiantuntijan kanssa. Jos chat on jo alkanut, eikä se...

Vertaistukichat erityislasten vanhemmille 4.6.2020

Leijonaemot ry:n vertaistukichat erityislasten vanhemmille

Vertaistukichat erityislasten vanhemmille 1.6.2020

Leijonaemot ry:n vertaistukichat erityislasten vanhemmille