Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana kuparikierukan poistamisen jälkeen?
ID 259171
Pelkään olevani raskaana, minulta poistettiin kuparikierukka kolme päivää sitten ja päivä sen jälkeen alkoi kuukautisvuoto joka kesti niukempana kuin yleensä vain kaksi päivää. Kuparikierukka poistettiin, koska se oli liikkunut pois paikoiltaan ja lääkäri sanoi että raskauden mahdollisuus on hyvin epätodennäköinen, koska kierukka oli kuitenkin sisällä. Mutta nyt minulta tuli jonkin verran niukemmat kuukautiset joissa oli kuitenkin hyytymiä ja alavatsakipuja ja normaalin väristä vuotoa. Voiko niukempi vuoto johtua siitä että se on palautunut normaaliksi, koska kuparikierukkahan lisää vuotoa? En muista minkälaista vuotoni oli ennen kierukkaa. Raskaus oireita ei ole ja ultrassa ei näkynyt mitään, ja poikaystäväni laukesi sisälleni noin kaksi viikkoa sitten.

Asiantuntija vastaa
13.09.2021 klo 13:54 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi.
Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta kuparikierukan poistattamisen jälkeen. Kuten itsekin totesit, kuparikierukka voi runsastuttaa kuukautisvuotoa, ja ilman kuparikierukkaa kuukautisvuotosi voi olla niukempaa kuin mitä se oli kierukan kanssa. Tulevien kuukautiskiertojen myötä huomaat todennäköisesti millaista kuukautisvuotosi on ilman kuparikierukkaa.  On myös tavallista, että kuukautisvuodon määrä ja kesto voi myös vaihdella ihan luonnostaankin kiertojen välillä. Kuvailemasi hyytymät ja alavatsakipu kuulostavat aivan tavallisilta kuukautisiin liittyviltä asioilta. Ei siis syytä huoleen. Täältä voit lukea lisää kuukautisista.  Täältä puolestaan voit lukea enemmän siitä, miten kuukautiskipuja voi hoitaa.
Kuten lääkärisi totesi, on raskauden mahdollisuus hyvin epätodennäköinen. Jos raskauden mahdollisuus kovasti mietityttää, voit tehdä raskaustestin. Raskaustestin voit tehdä luotettavasti, kun suojaamattomasta yhdynnästä on kulunut 3 viikkoa, tai kun kuukautisesi ovat myöhässä. Täältä voit lukea lisää raskaustestin tekemisestä.
Jos kuparikierukan poistattamisen jälkeisiin oireisiin liittyen herää kysymyksiä tai olossasi esiintyy muutoksia, olethan yhteydessä lääkäriisi. Hän osaa parhaiten neuvoa ja ohjata sinua tarvittaessa eteenpäin.
Toivottavasti sait tästä vastauksesta hieman apua. Voit halutessasi tulla myös juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiin, jonka löydät täältä.