Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 251493
Hei, olen 17-vuotias tyttö ja pelkään olevani raskaana, vaikka todenäköisyys on hyvin pieni. Seksin aikana 8 viikkoa sitten käytimme ehkäisynä kondomia. Seuraavat kuukautiseni olivat muutaman viikon myöhässä (ne eivät tätä enne ole pitkään aikaan olleet kuin max 1-2 päivää myöhässä) ja olivat muutenkin hyvin erilaiset kuin yleensä. Yleensä vuoto on runsasta, nyt se oli vain hyvin niukkaa. Olen joskus ollut vähän huonovointinen, mutta muita oireita minulla ei oikeastaan ole ollut. Tein heti kuukautisten pois jäätyä raskaustestin, toisen viikon päästä tästä ja kolmannen tällä viikolla. Kaikki ovat olleet negatiivisia, mutta koska kuukautiset olivat myöhässä ja omituiset en pääse yli ”mitä jos” pelosta😅 Voiko tämä kaikki siis olla vain sattumaa vai onko mahdollista, että olisin raskaana?

Asiantuntija vastaa
25.05.2021 klo 13:38 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi raskauden pelosta, ja pohdit mahdollisuutta raskauteen useammasta raskaustestistä huolimatta. Kerrot, että kuukautiset olivat sinulla useamman viikon myöhässä, ja poikkesivat tavallisista kuukautisista. Kerrot myös, että teillä oli emätinyhdynnässä käytössänne kondomi.
On hyvä, että olet tehnyt raskaustestin, ja joskus se on hyvä tehdä toistamiseen, mikäli kuukautisia ei kuulu. Raskaustesti on hyvin luotettava menetelmä selvittää raskaus, kunhan sitä ei tehdä liian varhain. Yleinen ohje on, että testi tehdään kolme viikkoa suojaamattomasta emätinyhdynnästä tai tarvittaessa, jos epäilee ehkäisyn pettäneen. Kuulostaa siltä, että olet saanut viimeisimmän negatiivisen testituloksen jo joitakin viikkoja sitten. Mikäli sinulla ei ole sen jälkeen ollut yhdyntää, raskaus ei kuulosta selittävältä vaihtoehdolta kuukautisten heittelylle.
Kuukautiset voivat heittää monista syistä kuten esimerkiksi stressistä tai painonvaihtelusta. Kerrot, että kuukautiset olivat muutaman viikon myöhässä, mikä on sinulle tavatonta. Onko elämäntavoissasi tapahtunut jonkinlaista muutosta lähiaikoina, mikä voisi selittää kuukautisten viivästymisen? Esimerkiksi voimakas treenaaminen ja laihtuminen voivat vaikuttaa hormonitoimintaan. Kun kuukautiset heittävät viikoilla, kannattaa  ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, jotta mahdollista syytä voidaan alkaa selvitellä. Voit lukea vielä alla olevien vihreiden linkkilaatikoiden kautta pari artikkelia aiheeseen liittyen.
Lopuksi vielä “mitä jos”-ajatuksen hallinnasta. Silloin, kun on huolehtinut ehkäisystä parhaansa mukaan, ja tehnyt useamman raskaustestin, joista on saanut negatiivisen tuloksen, on syytä jo luottaa tuloksiin. Toki kuukautisten heittelyn syytä voi olla tärkeää pohtia muulta kantilta, kuten edellä mainitsin, ja näistä syistä voi olla hyvä jutella terveydenhuollossa tai kouluterkkarin kanssa. Joskus voi myös olla, että itse seksikertaan liittyy mietteitä, jotka vaikuttavat raskauden pelon voimakkuuteen. Olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan aiheesta lisää, mikäli vastaus jäi mietityttämään!