Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 287704
Hei, haluaisin kysyä että onko mahdollista että olisin raskaana? Olin siis ollut yhdynnässä (kesti 10 sekunttia kylläkin + ei kondoomia tai pillereitä käytössä!) ja tietoisesti ennen laukeamista vedettiin ulos. Tämän tapahtuman jälkeen meni noin 9-10päivää ja minulla tuli kuukautiset ihan normaalisti jotka kestivät 5-6päivää ( veri näytti myös ihsn tavalliselta kuukautisvereltä ja oli alkupäivinä melko runsas) Mietin siis että onko se mitenkään loogisesti mahdollista tässä tapauksessa vai stressaanko liikaa…

Asiantuntija vastaa
01.12.2022 klo 14:35 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi pohdinnoistasi raskauden mahdollisuuden suhteen. Kerrot lyhyestä keskeytetystä yhdynnästä sekä kuukautisista, jotka tulivat tavallisesti. Minulle kuulostaa siltä, että raskaus on hyvin epätodennäköinen, kun kuukautisetkin ovat jo tulleet kertaalleen. Käyn kuitenkin hieman läpi tilanteeseen liittyviä riskejä jatkoa ajatellen, jotta voit haluamasi mukaan suojata itseäsi raskaudelta.
Keskeytetty yhdyntä on yksi keino, jota saatetaan käyttää ehkäistääkseen raskautta. Varsinaisena ehkäisykeinona se ei kuitenkaan ole luotettava ja tilastollisesti voidaan todeta, että se on varsin epäluotettava keino ehkäistä raskautumista, Tämä liittyy osaltaan siihen, että ihminen, jolta siemensyöksy tulee, ei välttämättä tunnista siemensyöksyn tuloa ajoissa tai vedä penistä riittävän ajoissa emättimestä pois. Toiseksi myös esiliukasteessa, jota tulee ennen siemensyöksyä, saattaa olla hedelmöityskykyisiä siittiöitä. Esiliukasteesta voit lukea lisää täällä.
Näistä syistä jatkossa kannattaa käyttää kondomia koko yhdynnän ajan, mikäli raskaus ei ole toivottu tai sitten voit pohtia myös muita ehkäisymenetelmiä käyttöön. Löydät ehkäisymenetelmistä lisää tietoa täältä. Lisäksi mikäli epäilee raskautta, voi sen testata helposti ja luotettavimmin raskaustestillä, joita saa tavallisista ruokakaupoista sekä apteekeista. Raskaustestiin pääsee myös omalla terveysasemalla. Raskaustestistä löydät lisää tietoa täältä. Monesti kondomin ja suuseksisuojan avulla suojaudutaan myös seksitautien tarttumiselta. Seksitaudeista saat lisää tietoa täältä.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!