Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 271259
Hei! Epäilen olevani raskaana. Harrastin seksiä (28.1.-30.1. Välisenä aikana) ilman kondomia poikaystäväni kanssa 5-6 päivää ennen kuin menkkojeni piti alkaa, minulla ei pitänyt olla enää ovulaatiota. Poikaystäväni ei tullut sisääni ja viimeistelikin homman vasta kun oli ulkona. Tiedän että silti voi olla raskauden mahdollisuus. En sen kummemin asiaa ajatellut, mutta sitten menkkani eivät tulleet silloin kun piti eli 4.2.-6.2. Ne ovat olleet myöhässä nytten 4 päivää ja alavatsaani on juilinut ja nipistellyt ainakin viikon verran aivan niinkuin menkkojen aikaan. Luulin tämän kipuilun alku aikoina että ne alkaisi sillä tuntui aivan menkkojen alkamiselta. Olen nyt aivan paniikissa sillä olen vasta 16v enkä todellakaan halua lasta. Tein eilen illalla (8.2.) raskaustestin ja tänään (9.2.) aamulla ja molemmat näyttivät VIELÄ negatiivista. Ei ole mitään raskauden oireita. Kävin kuitenkin 8.2. juttelemassa terveydenhoitajalle menkoistani, sillä ne ovat olleet sekaisin marraskuu 2021 lähtien ottamani jälkiehkäisypillerin vuoksi. Menkkani tulivat kierron 39. päivänä pillerin ottamisen jälkeen ja olivat normaalit. Edelliset menkkani olivat 4 päivää myöhässä mutta olivat silti normaalit mutta kipua oli alamahassa jo ennen menkkoja. Terveydenhoitaja sanoi että joko epäsäännölliset menkkani johtuvat pilleristä, koronarokotteista tai raskaudesta. Ajattelin täältäkin kysyä tästä asiasta mielipidettä. En tiedä mitä tehdä jos olen raskaana sillä vanhempani ottaisivat sen todella todella raskaasti ja huonosti. Jos olisin raskaana minulle abortti olisi ainoa vaihtoehto.

Asiantuntija vastaa
11.02.2022 klo 08:17 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
On hienoa, että olet hakeutunut sinulle huolta aiheuttaneessa tilanteessa terveydenhoitajan juttusille. Toivottavasti saamasi tiedot terkkarilta, ja tämä vastaus tuo hieman helpotusta paniikin tunteeseesi.
Kuten kerroitkin keskustelleesi terveydenhoitajan kanssa, voi menkkojen epäsäännöllisyyteen olla monenlaisia syitä. Oireiden tai niiden puuttumisen perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä raskauden suhteen. Raskaustestistä voi saada luotettavan tuloksen, kun suojaamattomasta yhdynnästä on kulunut 3 viikkoa. Testi tehdään silloin, kun kuukautiset eivät ala ajallaan tai kolme viikkoa suojaamattomasta yhdynnästä. Jos siis testi on nyt näyttänyt negatiivista, mutta kuukautiset eivät edelleenkään ala, voit tehdä uuden testin viikon kuluttua. Lisätietoa raskaustestin tekemisestä voit lukea täältä.
Tulevaisuutta ajatellen on varmasti hyvä pohtia, millaiset ehkäisyvaihtoehdot olisivat keskeytettyä yhdyntää varmempia menetelmiä raskauden ehkäisyä ajatellen. Jos raskaus ei ole toiveissa, on jokaisessa penis-emätinyhdynnässä syytä käyttää jotakin raskaudenehkäisymenetelmää. Tämä johtuu sitä, että myös esiliukasteessa voi olla siittiöitä. Esiliukasteesta löydät lisää tietoa täältä. Seksin nautinnollisuuskin voi lisääntyä, jos ennen seksiä, sen aikana, tai sen jälkeen ei mieltä kovasti paina huoli raskauden mahdollisuudesta.  Täältä voit lukea lisää, mitä ehkäisystä pitäisi tietää. Erilaisista ehkäisyvaihtoehdoista ja niiden luotettavuudesta voit lukea lisää tietoa esimerkiksi Ehkäisynetti-sivustolta.
Jos huoli raskauden mahdollisuudesta, erilaiset ehkäisyvaihtoehdot tai jokin muu asia seksiin liittyen mietityttää, olet myös tervetullut seksuaalineuvonnan chattiimme keskustelemaan aiheesta.