Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 266150
Hei! Minun menkkani olivat olleet myöhässä jo seitsemän päivää ja ajattelimme kuitenkin poikaystäväni kanssa harrastaa seksiä ensimmäistä kertaa, sillä ajattelin että menkkani alkaisi myöhempään sillä stressiä on ollut todella niin ajattelin että se voisi johtua siitä. Meillä ei ollut kondomia, sillä molemmilla ei ole seksitauteja ja olin vielä neitsyt. Hän ei tullut sisääni. Tulin katuma päälle siitä suojaamattomasta seksistä, vaikka olin aika varma että en voisi tulla raskaaksi, sillä ovulaationi olisi pitänyt olla jo tämän kuun ekalla viikolla ja menkkani olivat jo olleet myöhässä jo tovin. Otin jälkiehkäisy pillerin heti seuraavana päivänä seksin jälkeen varmuuden vuoksi. Voiko menkkani sen takia nyt vaikka jättäytyä tältä kuulta kokonaan? Voisinko silti olla raskaana vaikka mielestäni se olisi aika epätodennäköistä?

Asiantuntija vastaa
02.12.2021 klo 15:40 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi kuukautisten myöhästymisestä ja suojaamattomasta emätinyhdynnästä. Kerrot, että emätinyhdyntäkerta oli ensimmäisesi, ja otit jälkiehkäisypillerin seuraavana päivänä. Kerrot ettei poikaystävä ejakuloinut sen aikana. Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta tässä tilanteessa.
Raskauden mahdollisuus on epätodennäköinen, mutta täysin varmaa vastausta ei valitettavasti pysty antamaan. Kerroit ottaneesi jälkiehkäisytabletin, joka on hyvä ottaa silloin, jos on ollut seksiä ilman suojaa, sillä ovulaatioaika voi vaihdella, mistä kertoo myös kuukautisten myöhästyminen. Kierron aikana voi olla myös useampi ovulaatio.
Kerrot ettei poikaystäväsi ejakuloinut emätinyhdynnän aikana, mutta on tärkeää tietää jatkoa ajatellen, että esiliukasteessa saattaa olla siittiöitä. Tutkimuksissa on todettu, että toisinaan esiliukasteessa on eläviä siittiöitä ja toisinaan ei. Tästä syystä kondomia tai muuta raskaudenehkäisyä on suositeltavaa käyttää keskeytetyn yhdynnän sijaan. Täältä löydät lisää tietoa esilukasteesta.
Vaikka raskaus tässä tilanteessa on kuitenkin epätodennäköinen, kannattaa tehdä raskaustesti varmuuden vuoksi kolme viikkoa suojaamattomasta yhdynnästä. Täältä löydät tietoa raskaustestistä.
On myös mahdollista, että sinulla alkavat kuukautiset piakkoin, mutta toisaalta jälkiehkäisy saattaa hieman sekoittaa kiertoa. Jälkiehkäisy itsessään voi aiheuttaa vuotoa myös keskellä kiertoa.
Jatkoa ajatellen, kannattaa käyttää kondomia tai tutustua muihin ehkäisyvälineisiin, sillä jälkiehkäisyä tulisi käyttää ainoastaan hätätapauksia varten (ehkäisy pettänyt tms.). Täältä löydät lisää tietoa ehkäisystä.  Voit tulla seksuaalineuvontachattiimme pohtimaan ehkäisyn valintaa tai olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan, ehkäisyneuvolaan tai terveysasemalle.