Siirry sisältöön
Voiko vuoto emättimestä viitata raskauteen?
ID 261245
Moi mulla on ollut kuukautis pillerit käytössä vähintään puolen vuoden ajan ja olen ollut yhden pojan kanssa tekemisissä ja emme ole käyttäneet muuta ehkäisyä kuin pillerit. pillerien käytön takia mulla on jäänyt kuukautiset kokonaan pois mutta nyt pari päivää sitten olin taas tän kyseisen pojankanssa yhdynnässä ilman muita ehkäisyjä niin tänään alkoi tulla pientä vuotoa ja päädyin lukemaan jotain raskauden alku vuoto tekstejä ja nyt pelottaa olenko raskaana vai en mitä teen kun testiinkään ei ole varaa

Asiantuntija vastaa
07.10.2021 klo 15:56 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissä, että käytössäsi on ehkäisypillerit. Kerrot, että pari päivää yhdynnän jälkeen sinulta alkoi tulla pientä vuotoa emättimestä, ja mahdollinen raskaus pelottaa.
Ihan alkuun totean, että mikäli olet ottanut pillerit säännöllisesti ilman unohduksia eikä sinulla ole ollut oksennustautia, merkittävää ripulia tai muita lääkkeitä käytössä, on pillereiden ehkäisyteho erittäin hyvä. Pillerit eivät kuitenkaan ole 100% suoja. Lisäksi pillerit eivät suojaa seksitaudeilta ja emättimen vuoto voi liittyä tulehdukseen tai hormonaaliseen tilaan.
Jos vuoto alkaa pari päivää (kaksi päivää) yhdynnän jälkeen, ei kyse ole alkuraskauden oireista kyseiseen yhdyntäkertaan liittyen. Munasolu ei olisi vielä tässä vaiheessa kiinnittynyt kohdun seinämään, koska siihen menee 6-7 vuorokautta. Vasta munasolun kiinnittyessä alkaa tapahtua hormonaalisia muutoksia kehossa, ja tiputteluvuotoa saattaa tulla. Viestistäsi ymmärrän, että teillä on ollut yhdyntää aiemmin, ja silloin on hyvä miettiä, voiko olla tullut raskaaksi aiemmasta yhdyntäkerrasta.
Jos epäilee raskautta, on tärkeää tehdä raskaustesti. Kerrot viestissäsi ettei raskaustestiin ole varaa. Halvimmillaan raskaustestin saa noin viidellä eurolla apteekista ja joistain ruokakaupoista. Kouluterveydenhoitajalta saattaa saada raskaustestin. Raskauden voi myös testata ilmaiseksi terveysasemalla. Voit pyytää henkilökunnalta ettei käynnistä kerrota vanhemmillesi, jos haluat pitää asian salassa. Voit soittaa lähimmän terveysaseman neuvontaan, ja kysyä, kuinka voisit päästä tekemään raskaustestin. Tässä tilanteessa raskaustestin voi tehdä samantien. Jos käytössä ei ole ehkäisyä, raskaus testataan kolme viikkoa emätinyhdynnästä tai silloin, kun kuukautiset eivät ole alkaneet.
Vuoto emättimestä voi kuitenkin viitata moniin asioihin. Se voi olla hormonaalista, ja joskus se voi viitata tulehdukseen. Kerrot viestissäsi ettei käytössä ole ollut kondomia. Mikäli seksikumppanillasi on ollut seksiä jonkun toisen kanssa, on seksitautitartunta mahdollinen. Seksitaudit ovat myös usein oireettomia eli testeissä on syytä käydä aina silloin, jos on ollut seksiä ilman kondomia eikä kumppanin tilanteesta seksitautien suhteen ole varma. Seksitautien testaus on ilmaista julkisisessa terveydenhuollossa, ja testeihin pääsee omalla terveysasemalla sekä sukupuolitautien poliklinikalla. Seksitautitesteistä löydät tietoa täältä.
Suosittelen lämpimästi, että käyt juttelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa tilanteesta, sillä hän voi antaa neuvoja jatkoa varten. Mikäli sinulla ilmenee muita oireita kuten alavatsakipua, kirvelyä virtsatessa jne. tulee lääkärissä käydä samantien. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Olet myös tervetullut seksuaalineuvontachattiin juttelemaan.