Siirry sisältöön
Voiko seksitaudit tarttua suuseksin kautta jos on neitsyt?
ID 292870
Hei!! Oon tämmönen 15v tyttö ja mulla ois parikin kysymystä: voiko seksitaudin saada jos ollaan poikaystäväni kanssa molemmat neitsyitä ja haluttais testata suuseksiä? Eli siis tarviiko meidän käyttää kondomia? Ja voiko ”normaalia” kondomia käyttää myös suuseksissä vai tarviiko siihen olla erikseen joku erilainen kondomi (esim. maku)? Olen hieman pihalla asioista ja haluaisin kovasti tietää..

Asiantuntija vastaa
06.04.2023 klo 11:12 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit viestissäsi seksitaudin tarttumista suuseksissä sekä kondomin käyttöä.
Jos ette ole aiemmin harrastaneet seksiä, teillä ei myöskään ole seksitautia. Seksitaudit voivat tarttua limakalvojen kautta tai jos eritteitä päätyy limakalvoille, mutta tämä edellyttää sitä, että seksiin osallistuva henkilö on saanut seksitautitartunnan aiemmin. Seksitaudit ovat usein oireettomia. Huuliherpes on kuitenkin sellainen, mikä periaatteessa voi tarttua suusta sukuelinten alueelle. Huuliherpes ei kuitenkaan ole seksitauti eikä se myöskään ole vaarallinen tauti. On kuitenkin hyvä olla tietoinen siitä, että etenkin huuliherpeksen oireisessa vaiheessa suuseksiä kuten myös suutelua on hyvä välttää. Useimmat todennäköisesti kokevat niin ettei huuliherpestartunta ole este suuseksille ilman suojaa, sillä tarttuvuus pienenee huomattavasti silloin, kun oireita ei ole.
Keskustelkaa yhdessä tästä asiasta ja pohtikaa, mikä olisi teille sopiva ratkaisu. Aina voi käyttää kondomia tai suuseksisuojaa suuseksin aikana, vaikka ei olisi seksitautiriskiä.
Suuseksissä voit käyttää tavallista kondomia. Jotkut käyttävät erimakuisia kondomeja, koska he pitävät siitä. Se on mielipidekysymys eikä niitä ole pakko käyttää. Myös suuseksisuojaan kannattaa tutustua. Suuseksisuojasta löydät lisää tietoa täältä.
Täältä voit myös lukea lisää suuseksistä.
Toivottavasti sait apua pohdinnoissasi!