Siirry sisältöön
Voiko penis vielä kasvaa?
ID 262704
Moi,täytän kahden kuukauden päästä 15 vuotta ja penikseni on vasta noin 7cm. Minua mietityttää voiko se kasvaa vielä. Karvat ja kivekset alkoi kasvamaan noin vuosi sitten

Asiantuntija vastaa
27.10.2021 klo 15:53 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit viestissäsi peniksen kokoa ja kasvua. Peniksen kasvu alkaa noin vuosi sen jälkeen kun kivekset ovat alkaneet kasvaa. Penis kasvaa puolesta vuodesta kahteen vuoteen saavuttaen lopullisen mittansa. Jokainen on kuitenkin yksilö ja kasvaa ja kehittyy omaa tahtiaan. Peniksen kokoon ei voi vaikuttaa, vaan sen koko määräytyy vanhempien geenien mukaan. Täältä voit lukea lisää peniksen koosta.  Täältä puolestaan voit lukea lisää siitä, millainen penis on.
On tärkeää,muistaa, että seksielämän nautinnollisuus ei ole kiinni peniksensä koosta. Jos oman peniksen toiminta tai sen koko häiritsee tai rajoittaa elämää, kannattaa siitä keskustella aikuisen, esimerkiksi lääkärin tai kouluterveydenhoitajan kanssa.
Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.