Siirry sisältöön
Voiko penis vielä kasvaa?
ID 263692
Hei olen 17v lukiolainen poika, jolla kysymys peniksen koosta. Olen huomannut, että muilla luokkalaisillani on paljon isomman kokoinen, kuin minulla. Itselläni on vielä sellainen pikkupoikamainen penis. Ohut ja lyhyt, kun muilla on jo aikuismaisemman näköinen. Penis siis kovettuu ja toimii normaalisti, mutta on edelleen aika ohut ja pieni. kovana sellainen etusormen paksuinen ja 7cm pitkä. Mietin onko minulla vain pienempi penis kuin muilla vai voiko se vielä kasvaa? Tyttöystävä on myös kiinnostunut seksuaalisista jutuista ja itseäkin kiinnostaa, mutta nolottaa paljastaa hänelle kokoni. Pelkään, että hän tulee pettymään tai jotain vastaavaa. En tiedä mitä tehdä asialle.

Asiantuntija vastaa
08.11.2021 klo 12:17 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Peniksen kasvu alkaa noin vuosi sen jälkeen kun kivekset ovat alkaneet kasvaa, ja penis kasvaa puolesta vuodesta kahteen vuoteen saavuttaen lopullisen mittansa. Jokaisen kasvu ja kehitys on kuitenkin yksilöllistä, ja tapahtuu omaan tahtiin. Peniksen kokoon ei voi vaikuttaa, vaan se määräytyy vanhempien geenien mukaan. Täältä voit lukea lisää tietoa peniksestä. Jos oma kehitys mietityttää, kannattaa asiasta keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.
Valtaosalla aikuisista peniksen pituus on levossa 7-10cm ja erektiossa 11-16cm. Näistä mitoista on runsaasti poikkeamia molempiin suuntiin. Lääkäri voi tehdä diagnoosin mikropeniksestä, jos aikuisiässä penis on levossa alle 5cm ja erektiossa alle 8,5cm. Mikropeniksen taustalla on sikiökehityksen aikainen häiriö. Penistä voidaan mitata hyvin eri tavoin, joten diagnoosin tulee tehdä lääketieteen ammattilainen. Jos asia mietityttää, on hyvä varata aika lääkärille. Täältä voit lukea lisää tietoa penisten kokoon liittyen.
Peniksen koko itsessään ei suoraan vaikuta seksielämän nautinnollisuuteen, tai siihen pystyykö peniksellä tyydyttämään kumppania. Seksitapoja on monia, ja mielihyvää tuottava seksi ei rakennu vain sukuelimien varaan. Emätinyhdynnän kannalta on hyvä tietää, että suurin osa emättimestä on melko tunnotonta, ja tuntoherkimmät alueet sijaitsevat parin sentin syvyydessä. Luotettavan ja turvallisen kumppanin kanssa kannattaa jo ennen seksiä keskustella omista epävarmuuksista, toiveista ja haluista. Tällainen keskustelu voi sekä parantaa yhteistä seksikokemusta, että lisätä läheisyyden tunnetta. Yhdessä voi kokeilla, millaiset seksitavat ovat kummallekin nautinnollisia.
Seksuaalineuvontachattiimme voi tulla luottamuksellisesti juttelemaan kaikenlaisesta omaan kehoon ja seksuaalisuuteen liittyvistä pohdinnoista.
Poikien Puhelimessa voi keskustella puhelimitse tai chattaillen poikien maailmaan perehtyneen aikuisen kanssa kaikenlaisista itselle tärkeistä aiheista.