Siirry sisältöön
Voiko e-pillerit aloittaa, vaikka kuukautiset ovat myöhässä?
ID 284257
Moi! Mun kuukautiset on myöhässä viikon verran ja kaksi raskaustestiä on näyttänyt negatiivista. Oon lähdössä ulkomaille ens kuussa just sillon kun kuukautisten pitäis alkaa. Pystynkö aloittamaan e-pillerit, vaikka kuukautiset eivät ole alkaneet mutta raskaustesti on negatiivinen?

Asiantuntija vastaa
28.09.2022 klo 12:49 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit viestissä e-pillereiden aloittamista, kuukautisten viivästymistä sekä raskaustestin luotettavuutta. Oletan vastauksessani, että sinulla on ollut emätinyhdyntää, mutta riski raskaudelle riippuu toki myös siitä, onko kondomi ollut käytössä, ja miten sitä on käytetty. Oikein käytettynä kondomi on turvallinen ehkäisyväline, mutta vahinkoja toki sattuu.
E-pillereiden käytön aloittamisessa on tärkeää, ettei raskaus ole alkamassa saman kuukautiskierron aikana. Sen vuoksi onkin hyvä, että olet tehnyt raskaustestejä, kun kuukautisesi ovat myöhässä. Virtsasta otettavat raskaustestit ovat hyvin luotettavia, kun ne tehdään oikea-aikaisesti kolme viikkoa suojaamattomasta emätinyhdynnästä tai kuukautisten poisjäämisen jälkeen. Jos tulos on negatiivinen, mutta kuukautisia ei viikon kuluessa kuulu, kannattaa tehdä toinen raskaustesti tuloksen varmistamiseksi. Raskaustesteistä löydät lisää tietoa täältä.
On sinänsä tavallista, että kuukautiskierto hieman vaihtelee, ja syitä siihen on monia. Normaalista kuukautiskierrosta löydät lisää tietoa täältä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ovulaation ajankohta ei ole välttämättä vakio. Ovulaatiosta löydät lisää tietoa täältä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että on pieni mahdollisuus, ettei mahdollisen alkavan raskauden nostama raskaushormoniarvo ole vielä ennättänyt tarpeeksi korkeaksi näkyäkseen positiivisena raskaustestituloksena kotitestissä. Samoin on myös mahdollista, että tavalliset kuukautisesi alkavat tässä lähipäivinä vain vähän tavallista myöhemmin. Mikäli näin käy, voit aloittaa e-pillerit turvallisin mielin ensimmäisestä vuotopäivästä saamiesi ohjeiden mukaisesti. Silloin niiden ehkäisyteho alkaa heti.
Mikäli kuukautisesi eivät pian ala, mutta raskaustesti näyttää edelleen negatiivista, kannattaa varmistaa e-pillereiden aloituksen ohjeet terveydenhuollosta siltä taholta, joka on määrännyt sinulle reseptin tai ottaa yhteyttä lähimpään ehkäisyneuvolaan. Voit myös aina olla yhteydessä kunnallisen terveydenhuollon neuvontaan puhelimitse, ja kertoa tilanteestasi. On todennäköistä, että voit aloittaa e-pillereiden käytön siitä huolimatta ettei kuukautisia ole tullut, mutta valitettavasti emme voi antaa varmaa neuvoa lääkärin tai terveydenhoitajan ohjeiden ohi.
Vielä lopuksi, kun e-pillerit aloitetaan muulloin kuin kuukautisten aikana, on tärkeää huomioida, että ensimmäisen seitsemän vuorokauden ajan käytetään lisäehkäisynä kondomia koko emätinyhdynnän ajan. Lisäsuojaa kondomille saa myös vesipohjaisesta liukuvoiteesta. Mikäli kuukautisesi eivät ala, ja negatiivisista raskaustesteistä huolimatta epäilet raskauden mahdollisuutta, kannattaa hakeutua tarkempaan raskaustestiin omalle terveysasemalle, jossa raskaustesti otetaan verikokeena.
Täältä löydät lisää tietoa ehkäisystä.
Täältä löydät lisää tietoa hormonaalisesta ehkäisystä.
Voit myös halutessasi tulla juttelemaan aiheesta tarkemmin seksuaalineuvontachattiimme.