Siirry sisältöön
Voiko alaikäinen hankkia seksileluja?
ID 319281
Hei, olen 16-v poika ja olen pohtinut mistä alaikäinen voi Suomessa hankkia seksileluja, jos ne kiinnostavat? Onko niiden käyttö yleensä turvallista? Olen kiinnostunut erityisesti anaalilelujen käytöstä ja mietin, mitä pitäisi huomioida turvallisuuden kannalta? Eiväthän anaalilelut voi aiheuttaa pysyvää löysyyttä peräaukkoon tai muita vaivoja oikein käytettyinä? Onko esim. eturauhasta stimuloiva vibraattori turvallinen? Kuinka usein voi anaalileluja käyttää, onko esim. kerran viikossa liikaa. Ja lopuksi vielä: onko kiinnostus tällaista aihetta kohtaan normaalia 16-vuotiaana vai olisiko parempi pysyä siitä loitolla?

Asiantuntija vastaa
26.05.2026 klo 15:25 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestä.
Seksivälineiden käytölle ei Suomessa ole laissa määritelty ikärajaa, mutta niiden hankkiminen voi alaikäisenä olla joskus vaikeaa. Monissa seksivälineliikkeissä asiointi on rajattu täysi-ikäisille, koska niissä myydään aikuisille suunnattuja tuotteita, jolloin he eivät saa päästää liikkeeseen alaikäisiä ostoksille. Seksileluja, liukuvoiteita ja kondomeja voi kuitenkin ostaa esimerkiksi verkkokaupasta, apteekista ja hyvä valikoima seksivälineitä löytyy myös useimmista isommista marketeista.
Kiinnostus omaa kehoa, mielihyvää ja erilaisia seksivälineitä kohtaan on aivan normaalia. Omaan kehoon on turvallista tutustua itse ja monelle nimenomana peräaukon hyväily voi tuoda suurta nautintoa.
Anaaliin ei pidä laittaa mitä tahansa esineitä, vaan vain sellaisia välineitä, jotka on suunniteltu anaalikäyttöön. Anaalilelussa tulee olla leveä kanta tai muu selkeä stoppari, jotta väline ei pääse luiskahtamaan kokonaan peräsuoleen. Lisäksi on tärkeää käyttää runsaasti liukuvoidetta, edetä rauhallisesti ja lopettaa heti, jos tuntuu kipua, kirvelyä, puutumista tai tulee verenvuotoa. Välineet tulee myös pestä käytön jälkeen huolellisesti. Voit lukea sopivan liukuvoiteen valinnasta lisää täältä.
Oikein käytettynä anaalilelut eivät aiheuta pysyvää vauriota peräaukkoon. Limakalvovauriot eli haavat ovat yleensä tavallisia, jos liukuvoidetta käyttää liian vähän. Peräaukon sulkijalihakset ovat joustavia, mutta niitäkin voi satuttaa, jos toimii väkisin, liian nopeasti, liian isolla välineellä tai kivusta piittaamatta. Jos käytön jälkeen tulee jatkuvaa kipua, runsasta verenvuotoa, ulosteen pidättämisen vaikeutta tai muuta huolta, kannattaa hakeutua terveydenhuoltoon.
Eturauhasta stimuloiva vibraattori voi olla turvallinen, jos se on nimenomaan anaalikäyttöön tarkoitettu, sopivan kokoinen, ehjä ja sitä käytetään liukuvoiteen kanssa. Kerran viikossa käyttäminen ei ole liikaa, jos käyttö ei aiheuta kipua, ärsytystä tai muita oireita. Kehoa kannattaa kuunnella: jos jokin tuntuu epämukavalta tai kipeältä, kannattaa pitää taukoa. Lisätietoa seksilelujen käytöstä löydät tästä artikkelista.
Toivottavasti vastauksesta oli sinulle apua. Voit tulla juttelemaan aiheesta myös anonyymisti ja maksuttomasti Väestöliiton seksuaalineuvontachatissa. Chatin löydät täältä.