Siirry sisältöön
Voiko 10-vuotias olla kirjoilla eri osoitteessa kuin huoltaja
ID 286938
Voiko 10-vuotias lapsi jäädä kirjoille ositteeseen, jossa isovanhemmat asuvat, kun äiti muuttaa ko. osoitteesta ulkomaille? Vanhemmilla on yhteishuoltajuus, mutta isä asuu eri osoitteessa joskin samassa kunnassa. Voiko lapsi siis olla kirjoilla eri paikassa kuin vanhempansa?

Asiantuntija vastaa
15.11.2022 klo 09:39 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Olemme käsitelleet vastaavaa kysymystä aiemminkin. Voit lukea vastauksen täältä.
Kysymyksessäsi ei mainita mitään siitä, ovatko huoltajat yhdenmielisiä mahdollisesta asumisratkaisusta. Et myöskään kerro, onko lapsi jo aiemmin asunut isovanhempien kanssa tai ollut kirjoilla heidän osoitteessaan. Onkin vaikea antaa sellaista vastausta, jossa olisi huomioitu juuri teidän perheenne tilanne ja sen vaikutukset.
Vastauksena kysymykseesi: kyllä, lapsi voi olla kirjoilla eri osoitteessa, kuin huoltaja.
Käytännössä on kuitenkin paljon sellaisia tekijöitä, jotka on syytä huomioida lapsen asumisjärjestelyjä suunniteltaessa. Kysymyksestäsi ei käy tarkemmin ilmi, miksi tällaista järjestelyä olette pohtimassa. Kerrot, että lapsi jäisi kirjoille isovanhempien osoitteeseen, mutta et mainitse onko lapsen myös tarkoitus faktisesti asua isovanhempien kanssa. Mikäli näin on, on tärkeää, että huoltajat sopivat, miten maahan jäävän ja maasta muuttavan vanhemman yhteydenpito lapsen kanssa toteutuu.
Isovanhemmilla ei myöskään ole elatusvastuuta tilanteessa, jossa  lapsen huoltoa ei ole heille määritelty, joten molemmat huoltajat ovat, asumisjärjestelyistä huolimatta, edelleen vastuussa lapsen elatuksesta. Asumiseen liittyviin etuuksiin vaikuttaa asunnossa asuvien henkilöiden määrä sekä perheenjäsenten yhteenlasketut tulot. Lapsilisä ei kuitenkaan ole osoiteperusteinen samalla tavalla, eli isovanhemmat eivät saa automaattisesti lapsilisäoikeutta, vaikka lapsi olisi heidän luonaan kirjoilla. Sama koskee mm. erilaisia huoltajalisiä toimeentulotukeen, työmarkkinatukeen jne.
On myös syytä pohtia, miten yhteydenpito esim. lapsen varhaiskasvatus- tai oppimisympäristöön toteutuu, entä terveyden- ja sairaanhoitoon jne. Isovanhemmilla ei ole tiedonsaantioikeutta, mikäli asiasta ei erikseen sovita huoltajien suostumuksella.
Toisinaan vastaavissa tapauksissa lapsen huoltajat päätyvät hakemaan oheishuoltajuutta sille henkilölle, jonka luona lapsi asuu. Oheishuoltajuuteen voitte tutustua tästä linkistä.