Siirry sisältöön
Tuntuu, että olen aivan hukassa itseni kanssa.
ID 142378
Tuntuu, että olen aivan hukassa itseni kanssa. Minusta tuntuu, ettei kukaan kuuntele minua, kukaan ei usko; omat lapseni eivät tottele, töissä (päiväkodissa) en saa lapsiin mitään otetta, jopa oma mieheni tuntuu sivuuttavan kaiken sanomani. Tuntuu kuin olisin näkymätön. Tai pieni hiiri joka hiljaa piipittää. Vaikka omasta mielestäni puhun kuuluvasti, artikuloin selkeästi ja äänensävyni on ”olen tosissani, älä pelleile kanssani” -tyyliä, silti ylitseni kävellään aina, niin kotona kuin töissäkin. Onko olemassa vaikka jotain kurssia tai vastaavaa, jossa voisin harjoitella auktoriteetin hankkimista? Vai kuuluuko tämä kaikki muutenkin tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni; olen aina väsynyt, teen työtä, jossa en viihdy, enkä jaksa työpäivän jälkeen enää tehdä mitään. Laatuaika perheen kanssa on olematonta, laatuajasta itseni kanssa esim. lenkkeillen puhumattakaan. Olen kohta 30-vuotias, enkä tiedä miksi haluan isona. En tiedä kuka olen. On jopa päiviä, kun ajattelen, että haluaisin lomaa äitiydestä, jotta voisin tehdä mitä vain elämänmuutoksia joutumatta miettimään miten ne vaikuttavat lapsiin. Pienellä paikkakunnalla asuminen rajaa uramahdollisuuksia huomattavasti. Opiskelu ei tällä hetkellä ole mahdollista. Tiedän olevani jumissa nykyisessä työssäni, joka imee minusta kaiken, ainakin seuraavat 5 vuotta ja jo se masentaa niin että sattuu. Ajattelin, että jos oppisin jotenkin hallitsemaan lapsiryhmää ja hankkimaan uskottavuutta kotonakin, ehkä jaksaisin paremmin. Kiitos ajastanne!

Asiantuntija vastaa
04.02.2020 klo 15:02 , Väestöliitto
Hei,
Tilanteesi kuulostaa harmilliselta. Joudut olemaan työssä, jossa et viihdy ja sinusta tuntuu, ettei sinua kuunnella eikä kunnioiteta töissä tai kotona. Huomaan tilanteessasi kolme eri asiaa, joihin nyt et ole täysin tyytyväinen: perhe-elämä, työ ja oma aika. Voit miettiä mikä parhaiten auttaisi sinua nyt ja edetä vähitellen kohti parempaa. Voit poimia alta sinulle parhaiten sopivat ehdotukset ja aloittaa niistä.
Millaisia keinoja sinulla on saada omaa aikaa? Voiko miehesi olla lasten kanssa sillä aikaa kun teet jotain itsellesi mieleistä (näet ystäviä, käyt lenkillä tai jossain harrastuksessa)? Mistä asioista saat energiaa ja tulet hyvälle mielelle? Voitko lisätä näitä asioita arkeesi? Millainen on vointisi? Onko väsymyksesi niin suurta, että olisi hyvä olla yhteydessä työterveyteen? Nyyti ry:llä on ilmainen verkkokurssi, jossa käsitellään mm. omia arvoja, tarpeita, stressiä ja sen hallintaan, tunteita ja sosiaalisia taitoja. Vaikka kurssi on suunnattu opiskelijoille, voit hyvin soveltaa sitä tarpeittesi mukaan. Kurssia voi tehdä omien tarpeiden mukaan osissa tai kokonaan. https://www.hyvakysymys.fi/kurssi/et/ Myös Mielenterveystalo.fi tarjoaa omahoitoa-apua mm. tunnelukkojen avaamiseen ja masennukseen. https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/Pages/default.aspx
Millaiset välit teillä on miehesi kanssa? Sanot, että sinusta tuntuu, että miehesi sivuuttaa kaiken sanomasi. Käyttekö kuitenkin joskus keskusteluita perhearjestanne, esim. juuri siitä, että koet, ettet saa lapsiin otetta? Minkä ikäisiä lapsenne ovat, voitko kysyä arjen vinkkejä neuvolasta tai olla yhteydessä perheneuvolaan? Onko teillä läheisiä samassa kunnassa, jotka voisivat hoitaa lapsia, jos haluatte nähdä miehen kanssa kahden kesken?
Sanot, että olet jumissa nykyisessä työssäsi ja pienellä paikkakunnalla ei ole oikein muuta tarjolla. Onko lähikunnissa enemmän mahdollisuuksia? Motivoisiko sinua enemmän töissä se, jos voisit vaihtaa eri-ikäisten ryhmään kuin missä nyt olet? Jos koet, ettet saa lapsiin otetta, oletko keskustellut asiasta esimiehesi tai työkavereiden kanssa? Olisiko teillä tarjolla työpaikan kautta jotain koulutusta tai työnohjausta? Meillä on Kannustavan kasvatuksen ilmainen verkkokurssi, johon voit halutessasi tutustua: https://www.hyvakysymys.fi/kurssi/kannustavan-kasvatuksen-verkkokurssi/
Toivottavasti vastuksesta oli sinulle apua. Jos haluat, voit vielä tutustua muihin ilmaisiin palveluihimme: https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/vaestoliiton-palvelut-pienten-lasten-vanhemmille/
Kaikkea hyvää sinulle toivotellen,
Milla, perhesuhteiden asiantuntija