Siirry sisältöön
Onko yleistä olla kokematon yli 20 -vuotiaana?
ID 269940
Kuinka suuri osuus ihmisistä harrastaa seksiä ekan kerran ennen kuin he täyttää 18 vuotta? Entä miten yleistä on olla kokematon vielä yli 20-vuotiaana?

Asiantuntija vastaa
25.01.2022 klo 15:38 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi.
Pohdit viestissäsi, kuinka tavallista on olla “kokematon” yli 20 -vuotiaana ja kuinka suuri osa ihmisistä harrastaa seksiä ennen kuin täyttävät 18- vuotta. Tutkimusten perusteella tiedetään, että noin puolet 18-vuotiaista eivät ole kokeneet vielä ensimmäistä yhdyntää. Muita seksuaalisia kokemuksia ja ekoja kertoja saatetaan kokea jo vähän aikaisemmin. Jokainen on kuitenkin yksilö, ja seksi tulee ajankohtaiseksi eri aikoihin eri ihmisille. Kaikki on kuitenkin yhtä ok. On tärkeää, että kokee itse olevansa halukas ja valmis seksiin ennen siihen ryhtymistä. Täältä voit lukea siitä miten valmistautua ekaan kertaan.
Muiden kokemuksiin vertailu ei ole kannattavaa, sillä jokainen etenee omaa tahtiaan. Muiden puheista tai esimerkiksi somesta voi tulla vaikutelma siitä, että kaikki muut ovat kovin kokeneita ja itse on ainut jolta nämä kokemukset vielä puuttuvat. Tämä vaikutelma voi aiheuttaa paineita. On hyvä muistaa, että todellisuudessa totuus voi olla ihan toinen, ja useimmat nuoret kipuilevat ihan samojen kysymysten äärellä. Täältä voit lukea lisää siitä, voiko somesta ottaa paineita seksin suhteen, ja miten paineista voi vapautua.
On hyvä muistaa, ettei ole mitään kiirettä. Voit edetä rauhassa seksiin, kun koet ajan olevan oikea. Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.