Siirry sisältöön
Onko tämä orgasmi?
ID 296290
Onko tämä orgasmiin liittyvää? Hei! Olen 18v nuori nainen. En ole koskaan saanut orgasmia itsetyydytyksessä enkä myöskään kumppanin kanssa, joten ei ole kokemusta miltä orgasmi tuntuu ja mistä tietää sen olevan tuloillaan. Nyt olemme poikaystävän kanssa kokeilleet Lotus asentoa ja muita sellaisia, joissa penis hieroo G-pistettä. Sellaisessa asennossa kun jonkun aikaa jatkaa niin tuntuu että pissahätä tulisi, joten olen halunnut vaihtaa asentoa silloin koska en tiedä mistä se tunne johtuu. Asennot tuntuu kyllä hyvältä ja olen lukenut joskus jostain, että tuloillaan oleva orgasmi saattaisi tuntua siltä kuin pissattaisi. Pitääköhän tämä paikkansa?

Asiantuntija vastaa
05.07.2023 klo 15:34 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos kun otit yhteyttä nettineuvontaan. Pohdit kysymyksessäsi, voiko pissahätää muistuttava tunne olla orgasmin merkki.
Orgasmi voi tuntua monenlaiselta, eikä sen tarvitse tuntua juuri tietynlaiselta. Yleisesti ottaen orgasmi kokemuksena on seksuaalisen jännitteen vapautumista kehossa ja mielessä, mikä tuntuu nautinnolliselta. Lähestyvä orgasmi voi tuntua esimerkiksi paineen tuntuna tai kuumotuksena sukuelimissä. Tuloillaan oleva orgasmi voi tuntua myös siltä kuin pissattaisi. Täältä voit lukea lisää orgasmeista. Pissatuksen tunne voi myös joissain tapauksissa ennustaa squirttaamista. Täältä voit lukea lisää squirttaamisesta.
Vulvallisissa kehoissa on tavallista ettei orgasmia saa pelkän penis-emätinyhdynnän avulla. Noin 2/3 naisista kertoo saavansa orgasmin penis-emätinyhdynnästä joskus tai harvoin. Tätä voidaan selittää esimerkiksi anatomisilla seikoilla. Ihmiset ovat erilaisia sen suhteen, minkälainen kosketus on riittävää orgasmin saadakseen. On siis hyvin tavallista ettei penis pysty riittävästi hyväilemään klitorista yhdynnässä. Toki asennoilla voi olla vaikutusta, mutta pelkästään asennon vaihtaminen ei välttämättä riitä.
Klitoriksen hyväily on keskeinen juju orgasmin saamiseksi. Klitoriksesta näkyy vulvalla vain pieni osa, ja loput on piilossa lantiossa. Klitorikset ovat erikokoisia. Myös emättimen ja virtsaputken etäisyydellä on todettu olevan vaikutusta siihen, miten nautinnolliseksi pelkän emätinyhdynnän kokee. Mikäli orgasmia toivoo, kannattaakin huomioida se, että moni vulvallinen ihminen kaipaa muuta kehon tai vulvan hyväilyä penis-emätinyhdynnän oheen saavuttaakseen orgasmin yhdynnässä.
On myös yleistä, että orgasmia ei aina tule. Kaikki eivät välttämättä koe orgasmeja ollenkaan elämänsä aikana. On hyvä muistaa, että seksin tai itsetyydytyksen ei tarvitse tähdätä orgasmiin. Tällainen tavoite voi luoda asiaan liittyen myös suorituspaineita, joka puolestaan voi estää orgasmin kokemisen. Orgasmin saamiseen vaikuttaa monet tekijät, kuten mieliala, luottamus seksikumppaniin tai stressi. Täältä voit lukea lisää siitä, kun orgasmi ei onnistu toivotulla tavalla.
Toivottavasti sait apua pohdinnoissasi! Voit myös tulla juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiin. Chatin löydät täältä.